onsdag 2 mars 2022

Vanligt fel

Mina egna åsikter 

Jag tror det största och vanligaste felet som de flesta investerare gör är att man köper mest i bolagen som går sämst i portföljen. Varför?

Jag gör det själv också flera gånger tills jag kommer på mig själv göra detta. Finns väl ingen mening egentligen att trycka in massa pengar i innehaven som backar dag efter dag eller vecka efter vecka. Det rätta borde vara att köpa vinnarna för att rida i soluppgången. När surdegarna väl visar styrka igen så kan det vara läge att börja köpa dessa. Lätt att skriva men svårare i verkligheten. 

Ser väldigt ofta folk hyckla Kavastu men läser hans böcker just nu och det mesta är sunt förnuft och jag håller med i stort i allt han skriver. Det behöver inte vara svårare än det är utan det viktiga och det svåra är att följa regler. 

Regel nr 1 borde vara att inte köpa i nedgång. Vänta ut och köp senare när det väl åter börjar visa styrka. 

Ser ofta bilder på Twitter på massor av blåa köp i nedgång och när aktien väl är på break even så ploppar det fram en röd plipp! Huh, yes jag förlorade ingenting..

Man behöver inte läsa 50 olika finansböcker på 3 olika språk för detta enkla tips. Det svåra är att förhålla sig till denna enkla regel.

1. Köp bara i upptrend

2. Sälj eller avvakta i nedtrend


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar