torsdag 31 mars 2022

Torsdagsfunderingar

Funderar likt Snålgrisens ekonomiblogg att börja redovisa månadens utdelningar nu när det smått börjar trilla in mer och mer varje månad. 

Har som sagt nyligen kommit igång med omallokeringen från aktier och fonder till utdelningsaktier och är väl halvvägs ungefär. Den största sura citronen 🍋 just nu i portföljen är AMF Småbolag som visar -12% ytd och där största delen fortfarande ligger kvar med sina 7 siffriga belopp till försäljning. Avkastning utdelningsaktier sedan köp -1,13%. Sämst SBBb -14,2% och bäst Manhattan Bridge 16,9%. 

Kalkylarket visar förnärvarande på framåtblickande r12 utdelningar på 152 489 kr per år eller 12 707 kr per månad. 

Har väl inte bråttom egentligen men längtar tills jag sålt alla aktier och fonder så jag får sätta dem i arbete samt den årliga lågbeskattade utdelningen från företaget och då lär jag hamna mellan 230 - 260k i r12 utdelningar per år beroende på vilka bolag jag väljer att öka i och direktavkastningen. 

Här nedan kan du se 

Portföljen

och här kan du se i hockeytermer hur jag

Investerar


Portföljen kan se lite spretig ut för tillfället fortfarande men den är under luppen för granskning. Försöker inte ha för många dubbletter dvs samma typ av bolag. 


2 kommentarer:

  1. Själv orkar vill jag inte redovisa månadens utdelningar, jag har dem i mina excelark och det får räcka. På bloggen redovisas istället bara avbockade milstolpar under fliken utdelningar. FIRE ska för mig inte ge mig mer bokföringsjobb!...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nåja redovisa utdelningar 1 gång per månad tar nog inte mer än 1 min extra men kan nog vara intressant för läsaren tycker jag och därför gillar jag Snålgrisens redovisade siffror. Klart och tydligt. En del väljer att redovisa % vilket jag anser är helt ointressant för läsaren. Om och när FIRE så uppstår ju all världens tid för sådant. Alla är vi olika och vi får se om jag redovisar eller inte. Som sagt funderar.

      Radera