måndag 30 augusti 2021

Hur länge räcker pengarna...

Hur långt är ett snöre..?

Skämt och sido. Jag har tagit upp detta förut i ett inlägg men tycker att detta bör och kan upprepas många gånger. Läste runt på Twitter idag där bland annat @20tkrutdelning svarade på en fråga om man har en viss summa pengar och vill leva på den. Hur länge räcker pengarna?

Även bloggaren utdelningsseglaren pratar ofta om hur många månadskostnader som portföljen motsvarar vilket jag tycker är ett bra mått att räkna på. 

20 tkr svarade att har man (en portfölj värd) 5 000 000 kr och tar ut 20 000 kr varje månad så räcker pengarna i ca 21 år exkl avkastning. Lägger man på en avkastning på 7-8% per år så räcker pengarna väldigt länge.. vilket jag håller med om. 

Blev sugen på att räkna på detta och kom fram till att pengarna räcker väldigt länge.. JA 

Denna uträkning är väldigt enkel och tar ingen hänsyn till inflation, avgifter mm. Räknade på en blygsam avkastning på 6% och som ni ser så ökar summan fast du tar ut 240 000 kr varje år eller 20 000 kr varje månad eller ca 4,8% per år. 


Tar du ut 25 000 kr så blir det plus/minus noll eftersom 6% i avkastning är samma som uttaget. Dvs du tar ut hela avkastningen varje år. 


Detta är ett bevis eller "nästan ett bevis" på att man faktiskt klarar sig på en mindre summa än många tror vilket bloggaren Frihetsmaskinen (@Frihetsmaskin) ofta påpekar både i bloggen och på Twitter och själv utövar för tillfället och säkert för all framtid. 

Blir ofta väldigt fundersam när jag läser där personer säger att man måste ha minst 10, 20, 50 miljoner för att klara sig.. Har dessa personer någonsin gjort en kalkyl på sin ekonomi eller chansar de bara på en summa som låter häftigt? 

Gör dig en tjänst och räkna på ditt/er månadskostnad för att få fram en summa som du/ni klarar er på. 

Jaja jag själv kommer då att använda mig av denna metod där jag kommer att ta ut ca 25 000 kr per månad för att täcka alla mina kostnader inkl ALLT! men det blir först, tidigast om 2-3 år. 


Btw så blir det nog en löprunda idag!


/Kör hårt men spara hårdare






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar