fredag 30 augusti 2019

Price Return och Total Return

Ska försöka på att skriva skillnaden på price return och total return och vad man kan se och eventuellt lära sig av dessa hjälpmedel.

Price Return är skillnaden mellan aktuell kurs och kursen du betalade för aktien.

Total Return är återinvesterad utdelning + price return. Skillnaden mellan aktuell aktiekurs och kursen du betalade för aktien inkl utdelning.

Många utdelningsjägare skriver på sina bloggar och på twitter att de inte bryr sig om price return utan bara på att de får sin utdelning. Jag kan hålla med liiite men jag tycker att man inte ska bortse från den kurs du betalade för aktien. Om du bara köper och köper i dippar så sänker du även gav:et vilket är bra men det viktiga är att total return är högre än jämförelse index typ en indexfond.

Har sett de amerikanska bolaget Enbridge i många utdelningsportföljer. Här ser du Price Return som dalar de senaste 5 åren dvs aktiekursen sjunker/blir billigare. Du köper för att du tror att aktien ska stiga och hoppas att du köpt aktien på botten och att direktavkastningen blir högre när kursen sjunker. Vem vet hur denna aktiekurs står om 5 år men jag köper inte bolag som inte har en stigande trend som Kavastu skulle säga.


I och med detta att aktiekursen dalar för varje år så sjunker även Total Return eller totalavkastningen på svenska.


I hopp av att den billiga aktiekursen ska stiga och du köper mer och mer så förlorar du mer och mer pengar för varje köp eftersom utdelningen inte täcker förlusten i price return.

Det är just detta som ALLA ska tänka på vid köp av aktier! Tänk alltid på den totala avkastningen för annars är det mycket bättre att köpa index i form av en vanlig indexfond typ som i detta fall Swedbank Robur Access USA.

För tänk om du kanske om 10-20 år vill allokera om i portföljen och sälja vissa aktier som typ Enbridge som eventuellt följer samma spår som de senaste 5 åren och fortsätter dala så kommer det garanterat kännas i portföljen för du har gått back för varje år även fast du fått utdelning.. Så mitt råd är att vara försiktig och tänka 2 gånger extra innan köp och lyssna för guds skull inte på alla dessa experter på sociala medier..

Det finns massor av liknande bolag som Enbridge som lockar med hög direktavkastning men tyvärr med dalande totalavkastning.

Hoppas ni tänker till när ni läser inlägget och förstår hur jag tänker med mina investeringar. Jag är ingen expert på något sätt men jag är rädd om mina investeringar. Jag vill kunna leva på mina investeringar och föra de vidare till mina barn och det gör jag inte om jag inte tänker till innan jag investerar.

Tack


/Kör hårt och spara hårdare






7 kommentarer:

  1. Jag tror du gör helt fel i att stirra så mycket på kurser. Det viktiga är att omsättningen och rörelsemarginalen ökar över tid. Gör den det, kommer utdelningen och kusen och att hänga med, så småningom.

    Det här känns lite grann som en proxykamp mellan Kavastu och Hernhag, men jag kommer oundvikligt ihåg ett citat av just Hernhag: "Antingen kommer utdelningen ned, eller kursen upp, till slut".

    Det stämmer för Enbridge. Bolaget går bra men är ratat av marknaden samt har lite trassel med utbyggnaden av en rörledning. Så om några år får vi se om kursen har vänt. Det scenario du tar fram antar en försäljning i nuläget. En försäljning är inte aktuell i bra bolag. Behöver man pengar, ja då tar man från utdelningen.

    mvh

    SvaraRadera
  2. Tjenare igen. Jag tjänar inga pengar på bolagets omsättning eller rörelsemarginal utan bara om aktien stiger eller att utdelningen höjs därför tar jag upp detta med aktiekursen och totalavkastningen. Du köper ju inte "bokstavligt" bolaget utan du köper en aktie/aktiekursen i hopp om att den ska stiga för annars är det ingen ide att köpa den aktien. Detta som jag tar upp är exempel på bolag som går dåligt och därför ska man undvika dessa. Finns ju ingen mening att äga bolag som går sämre än index. Jag vet inte hur jag ska förklara för att alla ska förstå. Se bara på Swedbanks totalavkastning senaste 5 åren ligger på -31%.. Man tjänar ingenting på dessa förlorare.

    Enbridge kan gå hur det vill men varför investera i något som går dåligt. Köp istället bolag som visar styrka och går bra. Under dessa år som du väntar på att Enbridge kanske ska vända så förlorar du pengar för varje månad/år i hopp om att det ska vända istället för att ha pengarna i andra bolag eller indexfonder som stiger i kurs. Man får sälja och allokera om i portföljen även som utdelningsjägare. För du vill väl att totalavkastning i portföljen ska stiga.

    "Behöver man pengar, ja då tar man från utdelningen". Jo men du förlorar ju pengar på detta bolaget varje månad/år jämfört med om du hade ägt ett annat bolag som slår index.

    /Leva drömmen

    SvaraRadera
  3. Tjenare och bra skrivet inlägg!
    Det är nog allt för många som bara kikar på kurser hos Avanza som beskriver själva kursutvecklingen. Bättre är det att kika på hur utvecklingen varit med återinvesterad utdelning, speciellt för mig som kör bolag med rätt mycket utdelning. För som du skriver så är det totalvakastningen (kursutveckling + utdelning) som är det viktiga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentar. Bra att jag inte är helt ute och cyklar i blindo. Jag håller med att det är viktigt med totalavkastning vid alla typer av investeringar. Det är ju på det man tjänar pengar på. Om man som utdelningsjägare får utdelning på 5 kr och price return går ned med 5 kr så är totalavkastningen = 0 därför anser jag att man inte kan säga att man inte bryr sig om price return. Har man otur så kan aktiekursen sjunka under många år.
      /Leva drömmen

      Radera
  4. Tjena Leva drömmen

    Minns att du sålde XACT Högutdelande för att den underpresterade. Petrusko har skrivit lite om den

    http://petrusko.blogspot.com/2019/08/xact-hogutdelande-avkastning-hittills-i.html

    mvh

    SvaraRadera
  5. Tjenare myntaren.
    Jo det stämmer att jag sålt av alla xact hdiv. Jag tycker fortfarande att det är en jätte fin fond med utdelning. Jag är inte beroende av utdelningar så därför väljer jag att placera pengarna i tex SEB Småbolag som presterat 34,37% i år istället för 20,04% för xact hdiv. Det är ju det här med totalavkastning som jag surrar om.

    Kom til Piteå idag och se F18 landslaget i fotboll så kan vi surra vidare.

    /Leva drömmen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena!

      Tänkte att du kan sälja din indexfond och ta in XACT högutdelande istället! Den har ju bättre prestation är index enligt artikeln.

      Låter trevligt med fotbollen. Har varit och sprungit med äldstdottern i skogen fram tills nu. Det har varit en orienteringstävling utanför Kallax!

      Radera