torsdag 8 augusti 2019

XACT Högutdelande

Tjoh hej

Jag har ägt Xact Högutdelande sedan start och ägt den till och från. I dags läge har jag 2545 st och har börjat fundera på om det är något att ha. Xact Högutdelande är en börshandlad indexfond eller ETF som de flesta kanske känner igen. Fonden består av ca 45 aktier i nordiska bolag som väljs in utifrån direktavkastning samt aktiernas risk och likviditet. Utdelning sker i maj varje år och målsättningen är att årligen dela ut omkring 4% av andelens värde vid tidpunkten för fondbolagets beslut om utdelning. Utdelningen kan dock bli både lägre och högre. Utdelningen 2018 var 5 kr och 2019 5,60 kr.

Hur har då denna börshandlade indexfond presterat sedan start i jämförelse med andra fonder.

I jämförelse med nedan fonder så kan man se att Xact presterar bättre än en vanlig indexfond men mycket sämre än till exempel en småbolagsfond.

  • XACT Högutdelande 16,33% 
  • Avanza Zero 5,66%
  • SEB Sverige Indexfond 12,41% 
  • SEB Sverigefond Småbolag 45,44% 


Om du sedan start köpte Xact för 100 000 kr så hade värdet inkl 2 st utdelning idag varit ca 127 000 kr jämfört med SEB Småbolag så hade värdet istället varit ca 145 500 kr. Ca 14,5% bättre..

Jag är lite kluven i frågan om jag ska behålla börshandlade indexfonden eller sälja dessa 2545 st och öka i SEB Småbolag, Enter Småbolag och i någon annan indexfond eller dela rakt av på mina 4 fonder. 



/Kör hårt och spara hårdare




2 kommentarer:

  1. Har inte SEB Småbolag mer risk än t.ex. XACT Högutdelande? Mer risk = högre potentiell avkastning, men också mer risk att förlora värde.

    SvaraRadera
  2. Hej och tack för svar. Jo jag kan hålla med att det kan vara lite mera risk i småbolagsfonder överlag men SEB Småbolag har innehav i både små och mellanstora bolag som AAK, Sveco, Castellum, SCA, Balder, Nibe, Beijer mm. Jag kan ta lite större risk eftersom jag har ca 10 år sparhorisont till pension 55. Kör hårt.

    /Leva drömmen

    SvaraRadera