fredag 16 augusti 2019

Amerikanska aktier vs SP500

Roade mig att leta igenom några bloggares amerikanska innehav och upptäckte att det är spridda skurar men fick fram några stycken som jag tänkte redovisa här och visa i varje bild en jämförelse hur aktien presterat mot S&P 500 indexet. Vet inte exakt vad de har för direktavkastning men de ligger mellan 3-8% skulle jag tippa.

Total Return vs S&P 500 Total Return innebär totalavkastning inkl investerade utdelningar. Några fanns bara 5 år bakåt i tiden men de flesta från 10 år.

Blev faktiskt lite snopen att vissa bolag gått så dåligt jämfört med amerikanska indexet S&P 500 vilket innebär att det i många fall räcker gott att bara äga en USA indexfond.

Tänkte börja med 5 riktiga sänken jämfört med en indexfond nämligen:

  • General Electric
  • Kraft Heinz
  • Lazard
  • PSEC
  • NorthWest Healthcare (Kanadensiskt bolag)
  • Enbridge Inc

    GE

    KHC

    LAZ

    PSEC

    NWH

    ENB

    På en 10 års period så kan vi se att General Electric är tillbaka på 0 vilket är helt otroligt eftersom GE har inte för så länge sedan varit världens största bolag. Kraft Heinz är ner nästan -50% och även Lazard närmar sig 0. PSEC har presterat bra men inte bra mot S&P 500. Enbridge presterar riktigt dåligt senaste 5 åren. Kom ihåg att dessa grafer är totalavkastningen. 

    Några mellanting som gått lite sämre än eller lika med S&P 500 indexet.
    • AbbVie
    • Caterpillar
    • Johnson & Johnson
    • 3M
    • Unilever
    • Verizon

    ABBV

    CAT

    JNJ

    3M

    UL

    VZ

    Samma här som ovan så räcker det gott med en vanlig USA indexfond. 

    Och till slut de som slagit S&P 500 indexet.
    • EPR Properties
    • Main Street Capital
    • Reality Income

    EPR

    MAIN

    O

    Som jag brukar skriva så är detta inte lätt när man sitter och läser vad andra skriver och köper. Jag kan säga att jag har köpt många gånger på vad andra köpt och ångrat sedan när man ser att aktien inte levererar. Nu sedan 1 år så har jag bara köpt på mig mera indexfonder och småbolagsfonder och inser att en vanlig indexfond slår faktiskt många bolag i längden både i Sverige och USA. Bara för att en aktie delar ut pengar i form av utdelningar så behöver det inte innebära att den aktien kommer att gå bättre än en indexfond. Sen finns det massor av bolag som slår indexfonder så det sjunger men för att man ska få en lugn och sansad investering så kommer då jag att hålla mig till fonder.

    Men det viktigaste är att man sparar i det man tror på!



    /Kör hårt





    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar