lördag 8 juni 2019

Jämför era utdelningsportföljer med indexfonder

Tjola hopp alla glada där ute!

Jag vill att alla ni som läser denna blog gör ett litet test med er själva. Gå in i eran (utdelnings) aktieportfölj och se hur mycket portföljen avkastat i år, 1 år, 3 år, 5 år och jämför med en indexfond och en aktivt förvaltad fond. Ni nördar har kanske till och med redan fina grafer och siffror på era totala avkastningar och därmed får ni fram resultatet direkt. Om jag får gissa så tror jag tyvärr inte att många klår fonder i allmänhet om du inte är en skicklig stockpicker och lyckas pricka bolag nere i värsta svackan eller bara haft otroligt med tur med köp på rätt värdering/aktiekurs. Många som köper aktier säljer oftast alldeles för tidigt när aktien börjat stiga och vill ta hem vinsten och säljer aktien alldeles för sent när den rasat för mycket vilket innebär att oftast grämer man sig i efterhand och ångrar sig och köper in sig igen betydligt mycket högre i aktiekurs än de man sålde på eller så köper man fallande knivar och hoppas att aktien stannar och börja stiga igen. Detta slipper man om man investerar i fonder. Jag känner en större frihet och lugn med fonder eftersom fonderna är mera som Skalman. Alla vill väl ha ett liv som Skalman! Vill man agera lite snabbare i marknaden än traditionella fonder så finns det komplement i form av ETF:er som följer samma index som fonder. Ta till exempel ETF:en:

  • DBX MSCI WORLD ETF (finns att köpa både på Avanza och Nordnet)
jämfört med 
  • Länsförsäkringar Global Indexnära (finns att köpa både på Avanza och Nordnet) 
som även den följer samma index, det vill säga MSCI WORLD INDEX.


Det finns även motsvarande ETF:er för Sverige, Europa, EM, USA mm. 

Vill man agera snabbare i marknaden så finns det alternativ. Kan själv också tycka ibland att det tar onödigt länge när man köper och säljer fonder och därför försöker jag investera i fonder som har köp och sälj samma dag men har faktiskt funderingar på att gå över helt till ETF:er och då slippa detta problem. Med ETF:er kan man även hedga marknaden med tex. xact bear men även gå lång med xact bull vilket jag gör för det mesta. 

Åter till era utdelningsportföljer!

Vi kan ta fonden SEB Sverige Indexfond just för att den är en indexfond och att jag använt den tidigare i mina inlägg. Jag tycker att denna fond är en av de bästa och den har presterat riktigt bra genom åren.


Har man en blandad aktieportfölj med både Svenska och Amerikanska aktier så rekommenderar jag fonden Länsförsäkringar Global Indexnära som finns här ovanför.

Så, lycka till med att slå indexfonderna. Jag hoppas verkligen att ni gör det för ert eget bästa. Gör ni inte det så byt till fonder och få ett mera lugn i marknaden och lev som Skalman för det gör jag..

Det ni ska slå är:

Indexfond (SEB Sverige Indexfond)

i år 15,23%
1 år 4,88%
3 år 33,04%
5 år 50,30%

Aktivt förvaltad Sverige fond (SEB Sverigefond Småbolag)

i år 30,52%
1 år 20,24%
3 år 70,98%
5 år 144,71%

Globalfond (Länsförsäkringar Global Indexnära) 

i år 19,84%
1 år 9,58%
3 år 52,60%
5 år 89,16%

Här nedan kan ni se några jämförelser från tidigare inlägg. Kommer mera info senare i ett inlägg:


Som ni ser så är det bara 6 av 12 som presterar bättre än en vanlig indexfond!! och bara 2 av 12 som slår den aktivt förvaltade fonden på en 5 års period.. Jag tycker att de flesta svenska bolag presterar riktigt dålig i jämförelse med vanliga fonder. 

Kom igen nu alla utdelningsjägare. Jag hoppas att ni törs utmana denna jämförelse!



/Kör hårt och spara hårdare





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar