onsdag 2 november 2022

Fram eller backspegel?

Har så många ofärdiga inlägg att senast jag rensade tog jag bort ett 30 tal inlägg.. men jag tycker det är rogivande när man får skriva av sig fast man inte släpper inlägget för allmänheten så man kan säga att bloggen för mig fungerar som en dagbok. 

Vad kan man lära sig av att titta i backspegeln? 

Ett inlägg av dessa 30 handlade om att jag tänkte sälja bort alla aktier för att sätta in i några helt olika branschfonder typ hälsa, energi och hedge. 

Som sagt så är det enkelt så här i efterhand säga att så borde jag gjort. 

Har även nämnt om min nya investeringsbok (ingen bok jag kommer att släppa) som kommer att förändra min syn och agerande på börsen framöver till ännu bättre. Skulle facit finnas så skulle nog alla följa den boken. 

Hade jag gjort som jag tänkte så hade jag varit idag på +-0 för året 2022 vilket inte varit fy skam i denna marknad. 

Felet man gör när man ligger back är att man önskar och hoppas hela tiden att börsen snart ska vända, snart, snart, bara lite till och till slut ligger många back 20, 30, 40% istället för att ta stoppen vid typ MA200 och gå vidare. Vill man inte släppa tagen om bolagen helt så kan man spara några aktier bara för att följa och se hur agerandet fortlöper eller så kan man lägga in en massa kurslarm så påminns man lite då och då. 

Spelar ingen roll om du läser 30 finansböcker om året om du fortsätter agera likadant. Står det verkligen i alla böcker att man bara ska ligga lång, köpa i alla dippar och citera en massa "kloka" personer på twitter? Om det gör det så varför fortsätta läsa 29 till böcker, varför fortsätta läsa om du inte är mottaglig för förändringar? 

Jag har alltid använt mig av sunt förnuft i alla lägen i livet och jag har klarat mig långt både på arbetsfronten och i det privata. Ibland måste man göra förändringar i livet och våga ta steget som kan kännas svårt eller läskigt för tillfället men jag ångrar inte en sekund att jag startade eget företag för en massa år sedan och har förmånen idag att tjäna det trippla jämfört med att vara anställd. Jag har så många bekanta som inte vågar ta gratis möjligheter vid ett öppet mål eller göra förändringar som skulle få dom på bättre spår men gnälla kan dom på dom som lyckats.. 

Man kan inte titta i backspegeln och tycka synd om sig själv..

Varför gjorde jag inte si eller så är en vanlig fråga man ställer sig ibland. Ställ istället frågan varför du fortsätter göra samma sak år efter år.. Har du alltid drömt om att köpa en Harley Davidson så köp en, man kan alltid sälja den om den inte uppfyllde din dröm men då har du åtminstone provat. Drömmar är viktigt och något alla gör utan att man måste uppfylla dom. Att resa jorden runt under 1 års tid har inte alla råd eller möjligheten att göra men drömma sig bort är gratis. 

Jag har en närliggande dröm som kommer att uppfyllas inom kort och det är att köpa en husbil och resa runt vinterhalvåren i södra Europa och arbeta om jag vill hemma på somrarna. 

Samma sak med aktier eller fonder så ställer många frågan ska jag eller inte..

Köp de aktier du vill och sälj dom du inte vill behålla. Aktier är som motorcyklar, husbilar dvs saker man kan sälja om man inte gillar eller får den avkastning man vill få.  

Har ägt massor av bilar, båtar, skotrar, crossar som alla var drömmar som jag uppfyllt men nu sålda efter en massa kul och en halvt ihjälslagen kropp men det var värt det. Hade inte velat ha kvar de drömmarna nu i äldre ålder. Nu har jag nya "lite lugnare" drömmar! (vågor, surf, sol, palmer mm) 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar