måndag 24 oktober 2022

Ta igen förlorad avk..


Hur tänker du när det gäller att ta igen förlorad avkastning?

Jag känner mig faktiskt ovanligt lugn men ibland fladdrar tankarna iväg (som idag) på hur jag kan lägga upp taktiken för att försöka ta igen årets förlorade % eller ska man bara låta det vara som det är? 

Läser man på sociala medier så är svaren splittrade och delade meningar råder. 

I min bok för framtiden handlar en punkt om just denna fråga som jag har idag vilket innebär att jag kommer garanterat agera annorlunda vid nästa bull/bear market. 

Jag anser att man inte behöver försöka ta igen förlorad avkastning via samma aktie eller fond. Även fast det inte har hänt så mycket med bolaget så kan marknaden sätta branschen på utvisningsbänken. Tänk bara på alla hajpade förhoppningsbolag under pandemin som nu tagit enormt med stryk. Kommer dessa någonsin ens komma tillbaka till hälften av toppen 2021 som tex Pexip som tappat drygt 93% sedan toppen 2021. Vissa bolag är helt enkelt ute i kylan för gott.. 

Att sälja något med förlust är inte enkelt och tar emot för det flesta. Ingen vill sälja på botten men vem vet när botten är? Allt kan rasa mera. Jag själv har haft svårt men den biten men blir klokare med åren och försöker klippa navelsträngen så fort som möjligt. 

Samma gäller att inte bli för ivrig på köpknappen när börsen rasar. På en tioårs period märker du inte av ett enskilt köp på 1000 kr om aktien står i 100 kr eller 95 kr vid köptillfället. Om du köper för 95 kr i nedgång eller för 95 kr i uppgång så är det samma! Det mest troliga är att många har köpt dippen så många gånger att det fått slut på torrt krut när aktien väl åter börjar visa positiv trend. 

Tror man att man kan få igen årets förlorade avkastning på ca -25% på någon annan aktie eller fond så behöver tex AMF Småbolag bara komma upp till svarta strecket 🤷‍♂️ 




Som vanligt så är inget i inlägget varken råd eller rekommendationer utan bara mina egna funderingar. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar