söndag 16 oktober 2022

Hedgefond

Det finns en hedgefond vid namn Lynx Dynamic som har ytd en avkastning på otroliga +40,90% och jämför man fonden mot tex Avanza Zero eller Länsförsäkringar Global Indexnära så får båda fonderna rejält med pisk samt en massa andra 100 talet fonder. 


I år (2022)

Hedgefonder har möjligheten jämfört med indexfonder att köpa i stort sätt precis det dom vill och därmed handla i olika instrument för både upp- och nedgång vilket gör att hedgefonder har historiskt uppvisat en god avkastning under perioder av finansiell oro och svag utveckling på aktiemarknaden. LYNX 

Lynx fonden har verkligen lyckats pricka rätt med sin strategi senaste året för marknadens nedgång och utan att se deras portfölj så tror jag största avkastningen finns mot dollar som stigit med 25% mot sek. Tar vi bort året 2022 från graferna och jämför senaste 5 åren mot samma fonder så blir avkastningen medioker och avkastningen blir rejält tvärtom. 


2017 - 2021

Summa summarum så funkar hedgefonder ypperligt vid nedgångar (bear market) och då marknaden rekylerar som den gjort nu under hela 2022. Är man långsiktig så är indexfonder att föredra men att ta in en hedgefond kortsiktigt då och då är nog inte helt fel tänk vilket jag kommer ta med i min bok för framtiden. 

Som sagt så håller jag på med att färdigställa en lista på saker som jag ska tänka på vid olika scenarion beroende på hur marknaden rör sig. Har nämnt några i mina tidigare inlägg. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar