fredag 13 maj 2022

Fredagsfunderingar

Att sitta och dagdrömma om dagarna till olika resmål runt om i världen gör nog många och det fina är att det är gratis men ack så trist när telefonen ringer och stör mitt i snorklingen bland korallerna och drar dig ut till verkligheten igen. 

Om jag får drömma mig framåt finansiellt så önskar jag att fonden AMF Småbolag stiger ett par % så jag får sälja den och föra över pengarna till mina utdelningsaktier. Jag har även en utdelning från företaget att föra över och sammanlagt blir det ca 40% kassa som står på sidlinjen. 

Har inte bestämt om det blir att ta in nya bolag eller om det blir påfyllning i befintliga. Nu när jag fastnat i att få fina trevliga utdelningar varje månad så vill jag fortsätta med bolag som delar ut kvartals- och månadsvis. Inte för att det är tråkigt den dagen man får en stor klumpsumma men desto tråkigare sitta med den i portföljen i ett år till innan det plingar i appen. 

Hittills i år har det verkligen lönat sig att äga nordamerikanska utdelningsaktier. 

Keep it simple stupid (KISS) har jag läst en del nämna och det stämmer till 100% när det gäller verktyget MA200. Ställ in MA200 på dag eller MA40 på vecka och se om och när du skulle ha kunnat sälja aktien och var kursen är idag. 

Ta tex VNV Global eller Sinch som jag tyvärr ser i många portföljer som rasat ca 70% sedan aktiekursen korsade MA40 (vecka). 

Detta kan ses som backtrejding av de flesta men vad enkelt det ser ut när man ser det så här och det är det som tex Kavastu förespråkar och det stämmer ju till 100%. Man behöver inte följa med bolagen ner i en bear trend utan bättre sälja av och ha pengar på sidlinjen tills det börjar åter visa styrka. Som ni kan se på bilden så har Sinch haft en super duper resa ovan MA40 på över 1000% senaste 3åren fram tills linjen korsars. Varför ska man då plötsligt vara med på resan ner och tappa 800% enheter ner till 200%? Jag vet! Skit enkelt i efterhand visa grafer men jag säger bara detta för att fler ska börja förstå MA och börja använda verktyget.

Avanza.se

Jag är en av många som läst Arnes böcker och jag kommer garanterat börja använda mig mera av MA200 (dag) och MA40 (vecka) framöver. 

Gör själv detta för att se och lära er för framtiden. Det är ingen rocket science. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar