onsdag 9 december 2020

Hur allokera sig för framtiden?

Ser på Twitter att fler än jag har börjat spåna på olika portföljer och hur man ska allokera sig för framtiden. Låg dollar gynnar dig som är investerad mot USA. 

Denna inlägg är ett utkast så den är inte färdig men släpper den ändå för att lufta mina tankar och hur jag funderar för tillfället.


2 portföljer

Utdelningsaktier

  • Hög utdelning > 5% 
  • Jämnt kassaflöde 

Aktiva fonder

  • Teknik, kommunikation
  • Hög avkastning
  • För över vinster till utdelningsportföljen


Låg dollar → billigare inköp

Stigande dollar → högre vinster och utdelning 


Vad säger emot att aktier inte kommer att stiga framöver? 

Kommer utdelningsaktier överavkasta tillväxtaktier med tanke på att utdelningsaktier tog mera stryk i Corona dippen och ej hunnit återhämta sig? 

Hur länge kommer FAANG orka köra på med denna fart. Såg att Kavaljer Investmentbolag sålt av några stora bolag.


Tanken med två portföljer är som jag stolpat upp är att tillväxt kommer finnas länge och behovet kommer fortsätta växa. Antingen kör man fullt ut med tillväxtaktier eller med utdelningsaktier. Eller så kör man en kombo där jag har en utdelningsportfölj till säg 50% - 75% av EK och resterande 25% i aktiva fonder mot teknik och hållbart där den största tillväxten kommer mest troligt finnas länge. 

Säg att jag har 3 000 000 kr sammanlagt. Jag lägger 2 250 000 kr i utdelningsportföljen och resterande 750 000 kr i aktiva fonder.

Med utdelningsaktier kan jag bara räkna med 4-6% avkastning per år beroende på direktavkastningen på enskilda bolag. Med fonder kan jag räkna med större avkastning och tanken är där att jag pytsar in vinster allt eftersom till utdelningsportföljen. Man kan se det som en väldigt hög utdelningstillväxt eller som extra utdelning! 

Mina fonder som jag har idag har en CAGR på senaste 3 åren 28,95% och senaste 5 åren 24,35%. 

Jag räknar lite kyligare och väljer 20% per år vilket även det kan vara högt..


Som ni ser så får man en extra utdelning på ca 150 000 kr som du kan köpa fler utdelningsaktier för utöver det 4-6% du får från utdelningsportföljen på ca 115 000 kr / år. Totalt ca 265 000 kr per år. 

Väljer jag däremot att fortsätta spara i fonder så växer vinsten för varje år och efter 5 år så har dina 750 000 kr vuxit till 1 866 240 kr. Inte illa pinkat med en ökning på nästan 150%.. 

Denna variant är den jag mest troligt kommer att köra på den dagen då jag väljer att kliva över till utdelningsaktier igen. 


Läs gärna denna artikel 

The Rally In High Dividends Is Just Getting Started



/Kör hårt och spara hårdare





Se inte detta som råd eller rekommendationer. Gör alltid din egna analys innan köp eller sälj av värdepapper. 


1 kommentar:

  1. Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i förhållande med Anderson i flera år, slöt han med mig, jag gjorde allt för att få honom tillbaka men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har till honom, Jag bad honom med allt, jag gav löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en trollformell som skulle kunna hjälpa mig att ge en trollformel för att få tillbaka honom men jag är den typen som aldrig trodde på trollformler, jag hade inget annat val än att prova det mailade spell caster, och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara okej före tre dagar, att mitt ex kommer att återvända till mig före tre dagar, han kastade trollformeln och överraskande den andra dagen var det runt 16:00. Mitt ex ringde mig, jag blev så förvånad, jag svarade på samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom. Det var så vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att alla jag känner som har ett förhållandeproblem, jag skulle vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda riktiga och kraftfulla trollformeln som hjälpte mig med mitt eget problem. Hans e-post: {drogunduspellcaster@gmail.com} du kan skicka honom e-post om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller något annat ärende.
    1) Love Spells
    2) lösning och botemedel mot all sjukdom
    3) Växtbaserade botemedel mot någon sjukdom / sjukdom
    4) Äktenskapstavlar
    5) Graviditetsförtrollning
    6) Breakup Spells
    7) Döden
    8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor
    9) vill tillfredsställa din älskare
    10) Lotteri
    Kontakta den här stora mannen om du har några problem för en varaktig lösning
    via {drogunduspellcaster@gmail.com}

    SvaraRadera