torsdag 9 maj 2024

Skuldfri och FIRE

Som rubriken så är det tydligen inget bra eller något som finanstwitter eller finansX strävar efter förutom några få. 

Mitt mål sedan jag var en pojkspoling runt 18-20 år har varit att innan jag blir 50-55 ska jag sluta lönearbeta. Att sluta arbeta vet jag inte riktigt var det kommer ifrån och hur jag skulle nå det men jag har haft det inpräntat i bakhuvudet hela tiden och att ordet skuldfri har även det funnits med i ett hörn. 

Idag är jag både och men som jag skrev på X härom dagen så har jag tackat ja till ett oemotståndligt kontrakt på 1 år framöver som jag bara inte kunde stå emot. Tanken var lite först att redan nu till våren skulle kliva av eller trappa ner men jag lovar att nästa år så blir det mycket lugnare på arbetsfronten. Jag kommer mest troligt aldrig slappna av helt från företagandet men kommer att trappa ner. Min önskan är att kunna arbeta precis bara då jag vill och behövs men vara ledig minst 6-8 månader per år. Vi får se vad som händer. 

Tråkigt att behöva nämna men jag tror att alla som bara måste klanka på personer som vill nå FIRE eller bli skuldfri är personer som vet innerst inne att dom kommer inte själva klara av det. Det blir som en negativ försvarsmekanism för dom personerna. Klarar inte jag av det så ska inte någon annan heller göra det! Sorgligt är bara förnamnet. 

Många väljer maxa bolån för att försöka tjäna en liten hacka (spreaden) mellan bolåneräntan och den förväntade avkastningen på lånade pengar.. farligt är bara andra namnet! Vad händer om man blir sjuk eller förlorar arbetet eller blir långtidssjukskriven eller att din sambo flyttar ut eller något annat som gör att din ekonomi inte riktigt hänger med att betala alla lånen.. Är det värt ta den risken för en ynka % eller två? 

Självklart kan inte alla bli eller vill bli FIRE eller skuldfria men är det så svårt i lilla Sverige att försöka glädjas åtminstone lite åt andra eller måste många vara den där eviga pessimisten? Klarar inte jag av det så ska inte någon annan heller göra det! Tragiskt! 

Det blir alltid en parodi på alla liknande trådar där folk ska överrösta den andra med att det dom gör är det rätta och det andra gör är helt fel. Ungefär som att i forumet på rika tillsammans där man bara ska ha vissa indexfonder och allt annat som utdelningsaktier är helt fel. Underhållning är ordet! 

Jag gör min grej och hoppas att någon är glad för min skull och du gör din grej så är jag glad för din skull så länge du gör det du verkligen vill och tror på. 

Det viktigaste är att inte vara den där ständiga pessimisten. 

Gör som jag, lev din dröm eller åtminstone mot din dröm.


/ Leva drömmen



  

2 kommentarer:

  1. Den där småsintheten är jag inte noga med. Var människa är sin egen lyckas smed, men det är många som inte förstår det utan ser sig själva som offer för omständigheterna. Vissa har det absolut tuffare än andra, men mycket handlar om självinsikt och att sätta upp egna realistiska mål. Det är bara det yttre lagret på löken som syns, därför ska man inte stirra sig blind på andras målbilder!

    SvaraRadera
  2. Kul att höra att det går bra för dig :-) Som du skriver är det få människor som uppskattar att det går bra för andra. De flesta tänker på sig själva och har någon det lite bättre är det lätt att det blir avundsjuka istället. Jag hoppas din dröm går i uppfyllelse med tiden. Även jag satsar ju på FIRE tids nog men det känns som det är lätt att skjuta upp den drömmen när man väl börjar närma sig. Livet ändrar sig ju hela tiden och även tankarna om framtiden. Men det viktigaste är att aldrig tappa hoppet och även försöka blicka framåt ifall det kommer lite sämre tider i det korta perspektivet. Efter regn kommer solsken :-)

    Mvh Slimis

    SvaraRadera