torsdag 27 juli 2023

Skulle gjort bytet!

Läser och rensar i några gamla påbörjade inlägg som aldrig postats och kommer fram till ett inlägg som jag tänkte verkställa men blev lite för feg.  

Inlägget handlar om fonden AMF Aktiefond Småbolag som jag ligger minus på eftersom småbolag över lag går lite sämre nu sedan toppen 21/22. 

Tanken var att jag skulle byta rakt av till Länsförsäkringar USA Index vilket såhär i efterhand hade gjort att den sjusiffriga possen hade varit ordentligt på plus idag. Ibland är man bara alldeles för feg. 

Detta var i ett läge då AMF Småbolag bröt MA50 och kort därefter bröt den även MA200 men repade sig och klev över både MA50 och 200 för att återigen idag vara under både 50 och 200. 

Sedan dess är AMF Småbolag ner ca -6% och Länsförsäkringar USA Index ca +18%. 

Som sagt är det lätt att vara efterklok men då hade jag om jag kommer ihåg rätt en stark övertygelse på att detta är rätt beslut men ändå blev jag feg. Jag borde inte ha varit feg eftersom ett byte till en indexfond är mycket mera safe än tvärtom. 

Men med åren blir jag som tur är klokare och med gott samvete kan jag klappa mig på axeln många gånger och säga att det där gjorde du bra. Som bland annat att jag köpt indexfonder för utdelningarna och månadssparet vilket gjort att fonderna gått bra mycket bättre än många utdelningsaktier samt att jag bantat ner antalet utdelningsaktier som fortsatt rasa efter det. Win win!  

Fegheten kan hämma avkastningen men den kan även bidra till minskad risk men i detta fallet blev det minskad avkastning. 

Jag behåller småbolagsfonden och fortsätter fundera på framtiden.  




Se inte inlägget som råd eller rekommendationer. Gör alltid din egna analys innan köp eller sälj! 


2 kommentarer:

  1. Tyvärr tycker jag att AMF innehåller för stora bolag . Jag har valt bort dom och valt en dyrare fond, bra eller anus återstår att se :))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller om innehållet i fonden och har funderat på en annan och gillar faktiskt Spiltan Småland som ett alternativ.

      Radera