torsdag 29 september 2022

Moving Average

Vet inte om Kavastu alls är investerad at the moment men hur många tycker idag att hans metod är fel.

Ni som vet vad jag pratar om vet innerst inne att han har rätt även fast ni inte törs erkänna det! 

Han är väl den enda jag följer på Twitter som kör med strikta regler angående köp och sälj. Han beskriver tydligt i sina böcker om olika metoder, indikatorer men den viktigaste är ändå MA200 dag eller MA40 vecka. 

Hur många ångrar idag att ni inte sålde när aktiekursen sjunk under MA200? 

Jag törs säga att jag gör det 🙋‍♂️

Jag skulle kunna lägga ut massvis med bilder där aktiekurser rasat ofantligt och hiskeligt mycket men det hjälper inte. Vad som hjälper är att ta till sig lärdomar och börja kika på dessa hjälpmedel som faktiskt är gratis och finns tillgängligt för alla. 

Och nr 2: Gift dig inte med aktier! Det är inte dina barn du säljer. 

Men jag visar ändå en twitter darling och hur grafen sett och ser ut samt lite hur JAG tänker och HUR jag kommer att agera framledes. 

Se inte inlägget som råd eller rekommendationer utan jag beskriver bara hur JAG tänker. Alla ska göra sin egna analys och inte lita på andras. 



En kortfattad analys.

Som ni ser så har aktien varit ovanför MA200 fram tills 11/3 2020. Det tog fram till 20/5 innan aktiekursen klev över MA50 (köpläge) på 18 kr och 4/6 innan kursen steg återigen ovanför MA200 på 21 kr och då först uppstod köpläge.  

När kursen är kring MA50 men över MA200 bör man ha ett vakande öga för att vara med i matchen. 

Börjar kursen närma sig eller toucha MA200 (första orange ringen) och RSI kring 30 ska man verkligen övervaka kursen men som ni ser så studsade kursen och klev upp dagen efter. 

Mellan första och andra orange ringen kan ni se att RSI och Stoch har lägre toppar vilket visar lägre styrka. 

Andra orange ringen bryter MA200 men RSI går inte under 30 vilket är bra. Återigen uppstår köpläge iom att aktiekursen kliver över MA50 och 200 på ca 26 kr.

Sen är det tre toucher på MA50 från ca 26 kr till ca 63 kr (uppgång på 142%) och innan tredje touchen kan vi se att vid toppen på 68 kr så har både RSI och Stoch lägre toppar och bottnar innan kursen rasar under MA50 (första röda ringen) och här bör man dra undan skygglapparna och öppna ögonen. MA50 och RSI visar kraftigt en nedgång och när aktiekursen rasar under MA200 vid 50 kr (andra röda ringen) bör man lägga fingret på säljknappen och vara redo. 

Från 50 kr (MA200) och ner till idag har aktiekursen rasat 78%.. 

Jag vet att det inte är lätt men alla investerare bör inte vara så naiva och köpa bara för att aktiekursen sjunker mer och mer för varje dag för tillslut tar pengarna slut. Dra i handbromsen och lägg undan känslorna. Enklare sagt än gjort men om någon tar till sig detta så är det en vinst. Jag vet att det finns några anhängare till Kavastu som följer MA200 och dom har med skicklighet sluppit denna marknad som vi andra fått uppleva med stor frustration. 

MIPS klev över MA200 typ 4 maj 2018 på ca 60 spänn och sedan dess varit ovanför gula linjen tills slutet jan 2022 då kursen dök under MA200 på ca 900 kr. En uppgång på 1400%. Från MA200 och idag är kursen ner ca -65%. 

 


Funkar även för fonder. 




Se inte inlägget som varken råd eller rekommendationer. Gör alltid din egna analys innan köp eller sälj och köp för guds skull inte bara för att någon annan gör det..  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar