torsdag 11 augusti 2022

"Snillet" spekulerar

Oj vad jag kan snöa in mig på vissa saker som fonder och potentiell avkastning. Behöver inte vara fonder utan man kan tänka istället en portfölj med egna aktier om man vill det. 

Väljer att visa en fond från DNB eftersom de hade en fin uppställning av årlig avkastning på sin hemsida. 

Väljer en global indexfond eftersom de flesta har en blandad portfölj med både svenska och utländska innehav. 


Hoppas inte bilden blir för plottrig och grynig så ni kan se något iallafall. 

Jag tänker så här.

Om nu börsen följer som "twitter experterna" tror att börsen bottnar nästa år kring mars-april 2023 så kan vi sätta 2022 i bilden som visar 2012, 2023 på 2013 osv. Då har vi en fin spekulativ uppgång på ca 37% för 2023 osv. 

Jag kan inte annat än småle, rycka på axlarna och tycka att det vore otroligt häftigt om det skulle visa sig stämma åtminstone lite vilket skulle innebära att vi får några års fina avkastningar framför oss. 

Om detta skulle visa sig stämma så har jag en teori att fonder är att föredra framför utdelningsaktier i en bull marknad precis som vi haft i stort sett från 2008 gällande avkastning och uttag ur portföljen. 

Med utdelningsaktier så är man mera "låst" till själva utdelningen från bolagen och uttaget/utdelning i kronor stannar där eftersom man inte bör sälja utdelningsaktier för då minskar själva utdelningarna framöver. Med fonder så tar du ut bara det du behöver och resten stannar kvar och fortsätter generera avkastning. Kommer skriva ett tydligare inlägg framöver hur jag tänker mellan utdelningsaktier vs fonder i bull och bear marknad. 

Som du kan se i bilden nedanför (tog bort insättningarna) så kan man göra uttag på 20 000 kr i månaden eller 240 000 kr per år utan att insatta kapitalet någonsin minskar under den investerade summan år efter år (förutom första året). 8% avkastning per år innebär +-0 efter uttag. 


Jag är ännu om någon funderar fortsatt all in dvs 80% investerad i utdelningsaktier och 20% AMF Småbolag men hur jag investerar nästa år vet inte ens jag. Mitt vad det är så byter jag utdelningsaktierna mot en indexfond Global eller USA. Jag tar det då och ni lär få läsa om det på bloggen. 

Vad som får mig att fundera på ett framtida blogginlägg är att det skrivs fortfarande en hel del om varför man ska äga utdelningsaktier istället för fonder. Det är lätt att hamna i en tankevurpa och det viktiga är att man ska tänka på sin aktieportfölj som en fond. 

  • En fond innehåller aktier precis som din aktieportfölj men även likvida medel. 
  • Man kan även ha i sin portfölj certifikat (lite överkurs) som hedge mot nedgångar vilket kan användas/tas ut som utdelningar/likvida medel. 
  • Utdelningsaktier vare sig det är i din portfölj eller i en fond så genererar bolagen utdelningar som du kan välja att ta ut eller återinvestera i nya aktier. 
  • Bolagens aktiekurs ökar/minskar precis samma i din portfölj som i en fond. 
Mer om detta i ett inlägg framöver! 


2 kommentarer:

  1. Hej.
    Det känns som att du i varje läge alltid vill ha maximal utdelning. (Vem villl inte det?) Men du sitter ju redan på svaret egentligen. För den extremt lilla procenten av privatsparare med aktieportföljer som över tid, säg 20år slår index är liten. Det är extremt få som lyckas oavsett vad som skrivs på finanstwitter. Du har precis som jag valt en medelväg med både fonder och enstaka aktier. Jag tror det är gott nog. Vi kommer alltid att ha tvivel om vi satsat på rätt "häst". Ibland går de aktier vi har kanon och ibland inte lika kanon. Själv tyckte jag det var lättare när jag accepterade detta och insåg att börsen går upp och den går ner och att jag inte i alla lägen är posionerad för vinstmaximering. Men bolagen jag satsat på i aktieportföljen är bra nog för ett långsiktigt ägande och därmed är jag nöjd. Jag kommer aldrig att ha varken råd eller tid att undersöka alla bolag och dessutom vet jag inte facit förrän flera år efteråt, gjorde jag rätt?
    Så, jag tycker det ser bra utpå din planhalva. Fortsätt att ha bägge tillgångsslagen.
    Mvh //PP

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för en bra kommentar. Jag håller med dig till pricka.

      Radera