onsdag 23 maj 2018

Byte till fonder.

Eftersom jag är lite för feg när det gäller investeringar så kommer jag än en gång säga att fonder is the shit för mig iallafall.

Jag har jämfört i snart 3 år aktier vs fonder och förvånas varje gång att jag fortfarande håller på med aktier eftersom jag märker varje gång att jag skulle tjäna mera på att hålla mig till enbart fonder. Därför kommer jag att sakta men säkert börja sälja av aktier och flytta kapitalet till mina fonder istället och få ett lugnare liv.

Gjorde en jämförelse nu på morgonen och här är svart på vitt hur det har gått.

Aktier och fonder jämförs mot SIX30RX

Jag tror att många fastnar i aktier på grund av "leva på utdelningar och bli fri" och inser inte att även dom skulle tjäna mera på att investera i fonder, speciellt dom som jag är lite för fega när det gäller val av aktier. Jag jämförde nyligen Castellum som många äger men inte presterar som många tror. De flesta äger den på grund av direktavkastningen och utdelningarna men glömmer bort att tillväxten inte är som i en vanlig sverigefond.


Jämförelsen på Twitter var mot Länsförsäkringar Fastighetsfond A.


Så gör som jag och byt mot fonder istället. Jag tror och hoppas att jag kommer att få ett mera harmoniskt liv i fortsättningen eftersom jag inte kommer att logga in på Avanza lika ofta för att "bara titta hur aktierna går typ varje timme...


/Kör hårt




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar