torsdag 17 juni 2021

Portföljvärde / månadskostnad

Brukar lite smått skämta om nollsummespel men nu gör jag faktiskt inte det. 

Läste på Twitter där en stor inspirationskälla nämligen utdelningsseglaren (@Utd_Seglaren) skrev att det "rätta sättet att jämföra är portföljvärdet delat med månadskostnad". Seglarns portfölj motsvarar nu otroliga 437 månadskostnader 💪👍

Vilken känsla det måste vara att veta att om man skulle ta ut en summa på 16 000 kr per månad ur pengasäcken så räcker pengarna i drygt 36 år.. 

Och pricken över i:et är att om du har pengarna som seglarn i utdelningsaktier (eller fonder) som dessutom ger dig en "ränta" (utdelning) på de utlånade pengarna på ca 3% (lågt räknat) per år. 

Då har du plötsligt mera i ränta (utdelningar) än det du behöver per månad till dina månadskostnader! BAAM 💥 


Utgift 16 000 kr per månad

Inkomstränta (utdelningar) 17 500 kr per månad

Plus 1500 kr per månad som du kan återinvestera eller sätta in på barnens konto. 


Vad är bättre än detta. Jag är snart där själv! 


Många tror och har fått för sig att jag är negativ eller pratar illa om utdelningsaktier vilket är helt fel. Jag är väldigt mycket för "rätt val" av utdelningsaktier vilket jag många gånger påtalat. Det jag brukar nämna ofta är att jag investerar just nu i fonder där jag får förhoppningsvis högre avkastning per år än med utdelningsaktier. Jag kommer mest troligt inom en snar framtid (2-3 år) att byta mina fonder mot utdelningsaktier och göra samma resa med min portfölj. 

En till stor inspirationskälla på Twitter är Utdelningskungen @Vali3ntt som även han inom kort kommer att göra samma resa. Gasen i botten! 


/Kör hårt men spara hårdare


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar