söndag 15 januari 2023

Ny portfölj på g

Japp då har jag suttit igen och funderat på en utdelningsportfölj men denna gången känns det faktiskt bra och jag har lagt fokus på historisk total avkastning (TR) och att bolagen måste ha minst 2,5% i direktavkastning samt stigande utdelningstillväxt. Portföljen är inte helt färdig men just nu ser den ut som nedan och har väl ett 30 talet bolag kvar att gå igenom. Många bolag visar rött på 1 år men på 3 och 5 år lyser det grönt förutom bolag som Fortum som jag inte är färdig med om den ska med eller inte men tycker att den kan eventuellt komma med som en joker som några till jag har i listan. 

Längst ner under TR 1 år så kan vi se att bolagen som är på rött har ett genomsnitt på -19% och om dom kommer till +/- 0 så finns det bara där en uppsida på 25%. 

TR har jag tagit från Avanza så vet inte helt hundra om och hur siffrorna stämmer men på ett ungefär i alla fall. 

Flera bolag som 3M och Intrum finns inte med eftersom avkastning för 1, 3 och 5 år visar rött inkl utdelning = negativ totalavkastning. 



Om vi tittar längst ner så ser vi portföljens genomsnittliga avkastning och när väskan är klar så jämför jag siffrorna mot några fonder för att se hur jag går vidare. 

Som portföljen är nu i skrivande stund så har den haft historiskt bättre avkastning än fonder som Avanza Zero, Aktiespararna Direktavkastning, SEB Sverige Indexnära, Länsförsäkringar Global Index



Som vanligt så är inlägget varken råd eller rekommendationer utan bara mina egna filosofiska tankar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar