torsdag 10 februari 2022

FIRE redan om jag vill 👍

Har nämnt detta förut men jag kan vara sjukt lat ibland och lite obrydd när det gäller att ha koll på ekonomin.. på ett positivt sätt förstås för lite koll har jag! 

Har suttit nu med excel och matat in massor av nya siffror och lite olika tänk och vips så är jag FIRE om jag vill 👍 eller rättare sagt varit FI nu ett tag. RE får vi ta senare.

En ganska eller rättare sagt en sjukt trevligt härlig känsla att veta att när mina kontrakt löper ut inom några år så behöver jag inte ragga nya kontrakt för att överleva. Jag kan slappa på en beach i Thailand resten av mitt liv om jag vill. 

Jag skulle gärna vilja redovisa alla siffor rakt av och vara helt transparent men eftersom jag inte är anonym så väljer jag att hålla dem för mig själv. 

Har en privat portfölj med utdelningsaktier och fonder samt företagets kapitalförsäkringar som jag använder mig av i mina beräkningar. Har även tjänstepension från lite olika håll som jag inte väljer att lägga in i excellen eftersom de börjar pynta ut pengar först efter 55 års åldern och blir då en grym bonus. Egentligen pengar som jag inte behöver.. kan bli att dessa åker in i barnens konton så deras tillvaron förstärks vid behov. 

När jag väl switchat över från fonderna till utdelningsaktier i den privata portföljen så visar excel arket just nu preliminära siffror på drygt 230 000 kr i årliga utdelningar. Lägger jag till årliga utdelningar från företaget via förenklingsregeln på 187 550 kr (år 2022) - 20% skatt = 150 000 kr så blir det en fin summa utdelning per år på 230 000 + 150 000 = 380 000 / 12 = 31 600 kr netto

Eftersom jag inte behöver så mycket varje månad så får jag reglera företagets utdelning eller att jag viktar om portföljen ännu mera mot lägre direktavkastning. Vilket som egentligen. 

Det jag vill ha ut varje månad är 25 000 kr vilket jag klarar mig otroligt gott på med bra marginal. Om några år när barnen flyttat ut så behöver jag kanske bara 20 000 kr vilket innebär att företagets pengar får vila och därmed behöver jag inte ta ut utdelningar och kan lägga företaget i vila och nyttja 5:25 regeln. Det som är bra är att under tiden företaget är i vila så får man ta ut utdelningar! 

Men nu ligger fokus på att fortsätta arbeta via företaget i 1-2 år till samt att bygga på den nya utdelningsportföljen. Ni kan se den under fliken Portföljen eller klicka HÄR.

Har ett inlägg som handlar bara om företag men har redan nu bakat in en del men fortsätter skriva på inlägget och lägger ut den eventuellt vid ett senare tillfälle. 

Skidåkningen har blivit lite lidande på senare tid på grund av vädret och att jag känt mig lite krasslig till och från men var ute i spåren igår men kändes tungt.. nya tag idag. 

Kör hårt men spara hårdare

/Leva drömmen


4 kommentarer:

  1. Men så underbart!

    Bra jobbat.

    Mvh, Anneli

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anneli. Känns helt otroligt underbart.

      Radera
  2. Kul och stort grattis! En skön känsla och allt härifrån är bara bonus nu ju.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack tack. Ja helt sjukt stort och otroligt skönt att slippa egentligen att behöva arbeta om jag inte vill. Ett stort mål i livet som jag kämpat hårt för.

      Radera