lördag 12 februari 2022

🙋‍♂️

Sitter framför datorn och pillar på kalkylarket så här en lördag fm. Hade tänkt åka skidor idag i sol och klarblå himmel men tycker att -16 är lite för kallt och jag är ju bara en glad motionär så då blir det inomhus i värmen istället. Får räcka med morgonpromenaden på 7 km. 

Har lagt till en ny flik på startsidan "Hur jag investerar" och tanken är att jag nu ska följa den till pricka. 

Har möblerat om i kalkylarket så nu ser jag alla utespelare i min uppställning som jag nämner till första-, andra- och tredjefemman. 

Har även lagt upp riktlinjer som: summa kronor och fördelning % för varje femma samt storlek i kronor och % på varje enskild spelare. Skulle en spelare skada sig så får den inte dra ner hela femman. Tredjefemman är den som är mest riskfylld och där lirar gallerpojkarna med hockeyfrilla och fjunit mustasch. Ungtuppar med high yield och mycket testosteron.. men de tar en liten plats procentuellt i hela laget. 

Exempel

Förstafemman ska stå för minst 50% i totalt investerat där största spelaren står för max 7%. 

Andrafemman ska stå för 40% där största spelaren står för max 5%. 

Tredjefemman står för 10% där en spelare är max 3%. 

Med denna metod drar jag ner risken enormt i truppen samt får mycket bättre koll på gänget. Det är ju i första hand förstafemman med ett C på bröstet som ska leda hela laget och stå för stabiliteten men även andrafemman. 


Annars fortsätter även screenandet efter nya spelare på bland annat finviz.com som är gratis och duger gott till mig. Där finns egentligen allt och lite till. Förstår ändå inte alla nyckeltalen.. 


Några jag kikar på att ta in är:

PRU, KMI, ABBV, MMM, LYB 


/Leva drömmen


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar