torsdag 23 december 2021

SEB fonder

Vill börja med att säga att jag gillar verkligen flera av SEB:s fonder och då speciellt indexfonden Indexnära A men..

vad jag inte gillar är bland annat detta                      


Om jag lägger in en köporder måndag före kl 13:00 dvs stopptiden så genomförs köpet först under tisdag någon gång mellan 09:00 - 17:30 🤷‍♂️ 

Köpet syns på kontot tidigast på onsdag men eftersom jag äger fonden så vet jag att för det mesta tar det 3 dagar dvs 2 dagar från köpet på tisdag. 

Sälj tar 3 dagar men ibland 4 dagar! 

Samma det här! Klockan är nu 14:48 2021-12 -23 och alla innehav i fonden är svenska bolag men kursen kan de inte uppdatera i tid!!


SEB Sverige Indexnära A


Det jag gillar med AMF är att trycker jag på köp innan kl 13:00 så får jag ett pling i telefonen att köpet är genomfört oftast kring 17:30 samma dag och syns på kontot dagen efter. Precis så ska det gå till!


AMF Aktiefond Småbolag


/Leva drömmen


1 kommentar:

  1. Håller med dig. Jag tycker att det är ett oskick som många fonder håller på med och det skapar en osäkerhet för oss sparare då man inte riktigt vet när köp respektive sälj görs och till vilken kurs. AMF är föredömliga på det viset.

    SvaraRadera