måndag 2 oktober 2023

Spiltan fonder - Kinnevik?

En fond som jag både gillar och ogillar men finns i portföljen är Spiltan Aktiefond Investmentbolag

Det jag ogillar med fonden är ett enda innehav nämligen... K I N N E V I K 

Vilken graf jag än tittar på ser jag bara misär och tittar jag på bolagets innehav fattar jag ingenting. Jag är inte den skarpaste kniven på X men jag ser ingen framtid för bolaget..

Mailade idag till Spiltan fonder för att få deras syn på bolaget men jag förväntar mig inget svar eftersom jag inte fått det förut heller. 

En graf från Kinneviks hemsida från 2013 (10år) visar att aktiekursen i stort varit ungefär samma lika (förutom under bomschakalack tiden då den fick tuppjuck från Covid botten till 2021 toppen) en hiskelig uppgång på hela 21%. 

Kinnevik exkl utdelning -15,15% sedan start medans Spiltan fonden 518%. 

Jag har dissat fonden under några år på grund av Kinnevik (Ja, jag kan vara riktigt tjurig..) men har under året köpt så pass att fonden nu är rejält stor i portföljen men fortfarande tvåa bakom AMF Småbolag. Jag har försökt dissa bort bolaget från huvudet varje gång jag klickat på köpknappen men bolaget ligger och maler där bak i huvudet som en liten iller. 

Tänk bara hur mycket Spiltan fonden förlorat att inte äga bolag som Addtech, Lifco, Hexagon, Indutrade mfl mycket tidigare. 

Kinnevik står för 7% idag och jag anser att det är på tok för mycket. Vill Spiltan fonder ha bolaget som en chanspost så tycker jag att det räcker med 1-2%. 

7% av förvaltat kapital blir ca 2 395 000 000 kr. 

Sälj Kinnevik och öka på bland annat de 4 ovanstående är mitt stalltips till Spiltan fonder. ASSA, Atlas och Essity är annars tre andra bra alternativ att öka i. 

Tack för mig

/ Leva drömmen 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar