fredag 6 oktober 2023

Robur Technology 🚀


Kristofer Barrett förvaltar både Swedbank Robur Globalfond (2016) och Technology (2020)

Avkastning årstakt (CAGR)

Swedbank Robur
1 år3 år i årstakt5 år i årstakt10 år i årstakt
Globalfond A21,3318,3419,6617,40
Technology A40,3219,1122,2824,42
genomsnitt30,8318,7320,9720,91

Ser man på fondernas årliga genomsnittavkastning (CAGR) så är det bara glatt ställa sig i ledet och klappa händerna. Det är nog inte många inkl mig själv som skulle tacka nej till att låta Kristofer förvalta pengarna. Är det tur eller ren skicklighet att det finns drygt 17 000 st Global ägare och drygt 76 000 st Technology ägare bara på Avanza. Hoppas att alla ni har en grym avkastning. Vi/jag har Technology i familjens/företagets fondportfölj med god avkastning. 

Jag har ägt båda fonderna till och från i många år och är nöjd med min avkastning som jag fått under tiden jag ägde men skulle låtit bli att tro att något annat är/var bättre då än just dessa två fonder vid sälj tillfället! Om jag ångrar att jag sålde så är svaret JA! 

Just detta år är både USD och EUR valuta dopat pga. kronförsvagningen vilket vi märker på vanliga indexfonder som global-, USA- och Europa fonder. 

Mitt bett i min portfölj (exkl Spiltan Globalfond Investmentbolag) mot USA ligger i AMF Aktiefond Nordamerika som har historiskt (senaste 10 åren) lite bättre avkastning än globalfonden men sämre än Technology fonden. 

Jag nöjer mig med mina två fonder mot USA/globalt. Har även Avanza Global men den känns lite onödig så blir nog ett sälj/byte på den mot lika köp i Spiltan/AMF. 

Jag gillar siffror så jag visar hur det teoretiskt skulle kunna sett ut om du ägt Technology senaste 10 åren. 



8 890 000 kr = Sinnes


Trevlig helg


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar