lördag 9 november 2019

Följarfråga + moms

God lördag förmiddag alla där ute. Kom in för en stund sedan efter en super härlig morgon promenad ute i de friska. Ute är det ca -13 och nästan vindstilla och lite sol bakom molnen som vill sippra ut.

Veckan har annars varit lugn eftersom jag arbetat hemifrån 3 dagar när lilltjejen haft lite feber och trött. Men det är härligt det också och få pyssla med tjejen.

Har gjort några lyckade trades i veckan på några tusingar vilket alltid känns skönt. Ibland blir man lite sugen på att återta tradingen men känner att det räcker med de få dagar jag gör det i mån av tid och när man kan sitta och arbeta hemifrån i lugn och ro.

Några har skrivit på Twitter att de lämnar marknaden för en stund nu och börjar skala av för att köpa räntefonder. Anledningen är nog som många anser nu att det borde komma en rekyl snart innan allt börjar ralla igen inför utdelningssäsongen. Många experter på andra sidan pölen anser också att USA borde göra en rejäl rekyl neråt.. Jag är fortfarande nästan full investerad och mina tankar är också lite inne på att börja skala av typ 50% för att kunna köpa in lite billigare.. men som sagt är det ingen som vet eller sitter inne med svaret. Får se hur jag gör.

Ja det var + moms det och nu till följarfrågan som jag fick in tror jag eftersom jag satte in en bild på Twitter på Ocean Yield som rasat ca 25% sedan juni 2018.

Jag skrev på frågan att jag har ingen koll alls på företaget mer än att de äger och hyr ut olika typer av fartyg bland annat olje- och gastankfartyg, biltransport- och containerfartyg mm.. har aldrig egentligen varit sugen på företaget eller norska bolag alls sedan oktober 2018 då oljan och många oljeberoende bolag började rasa.

Ocean Yield började till och med rasa innan oktober 2018 säkert på grund av olika avtal som motparterna inte ville förlänga längre. Bara mina gissningar! Men grafer ljuger inte.


När MA50 korsar ett fallande MA200 det vill säga Death Cross, så ska man dra öronen åt sig och börja fundera vad händer nu! Det tecknet är aldrig positivt hur man än vrider och vänder på frågan. Man ska bli väldigt försiktig då och börja analysera och fråga sig om man ska stanna kvar eller kliva av med med en del av de investerade kapitalet. För ingen vet hur mycket aktiekursen rasar..

Varför många handlat aktien är säkert på grund av den höga direktavkastning. Men som jag skriver så ofta så ska man försöka hålla sig borta från bolag med hög DA och att alla bolag kan sänka utdelningen när det går dåligt för bolaget. Det är helt naturligt!

/Leva drömmen


Tanken med mina inlägg på Twitter då jag sätter ut grafer är inte att backtrada och säga att se nu hur det gick. Jag sa ju det. Så är aldrig min tanke.



/Kör hårt och spara hårdare





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar