torsdag 23 februari 2017

Fastigheter

Eftersom jag gillar korta inlägg så kommer ett här om en jämförelse mellan 2 fastighetsbolag. 

Castellum är en stor favorit hos utdelningsjägare men om man jämför den med till exempel D.Carnegie & Co som inte har någon utdelning  alls. 


Om jag hade investerat 100 000 SEK på dessa två bolag för 1 år sedan hade jag tjänat mera på bolaget utan utdelning. Jag tycker att många har fastnat i Castellum för att alla andra gillar bolaget på grund av utdelningen men man går miste om den totala avkastningen. Skillnaden blir nästan 75 000 SEK på 1 år...

Det är som sagt alltid lätt att vara efterklok men så här kan det se ut. Man ska inte bara stirra sig blind på utdelning även fast man lever på utdelningen. Man kan faktiskt sälja och köpa nya aktier (och fonder) som investerare.

Över 17900 äger Castellum via Avanza. D.Carnegie har 2621 ägare.

Fonden Avanza Zero har presterat nästan 20% eller 16 000 SEK bättre än Castellum.


Tack o hej. Nu ska jag hämta barnen.



/Kör hårt



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar