söndag 12 februari 2017

Hur många miljoner behöver jag?

Som rubriken säger. Hur många miljoner behöver jag för att klara mig att leva någorlunda normalt liv utan arbete?

Alla har olika behov i livet. Om vi tar min familj som ett exempel:

Jag har en sambo och 2 barn. Vi båda arbetar. Vi har ett hus, stuga ute i skärgården, 2 bilar, 1 skoter, 2 båtar, 1 motorcykel, vi åker slalom och längdskidor så mycket vi hinner. Skidsemestrar (Åre, Levi, Ylläs mm). Vi försöker åka utomlands 1 gång/år.

Våra utgifter pendlar varje månad beroende på årstid. Kallt ute = mera ström.. Varmt ute = mera bärs.. skämt å sido.. men ni fattar.

Gjorde en enkel tabell där jag la in antal miljoner, DA och avkastning per år och månad. Denna tabell räknar inte med t.ex. förväntad bolagstillväxt mm. Utan bara som att du skulle stoppa in pengarna på ett sparkonto med en fast direktavkastning.


Om vi båda skulle sluta arbeta och leva på miljonerna så skulle våran familj behöva ca 7-8 miljoner och en da på 6%. Då skulle vi måsta leva lite snålare än idag.

Om bara jag skulle sluta arbeta skulle jag behöva ca 3 miljoner och en da på 6%.

De flesta som har en utdelningsportfölj har en DA på mellan 4-6% därav yielden i tabellen.

Räkna på och börja spara.



/Kör hårt


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar