fredag 28 januari 2022

Fredagsfunderingar

Äntligen fredag, klarblå himmel och skidåkning på schemat. Jag arbetar hemifrån så möjligheter till lunchmotion finns och just denna fredag så har jag på agendan endast ett Teamsmöte. 

Har enligt förra inlägget börjat sakta men säkert switcha över från fonder till utdelningsaktier som planerat fast än lite tidigare men jag tror detta kommer bli riktigt bra över tid. Prognosen för helåret visar just i skrivande stund att jag är över 100 k / år men då finns det fortfarande muskler kvar. Har lite drygt hälften av kapitalet kvar i fonder, aktier och har ingenstans bråttom så behovet att sälja av allt just nu när det är lite surt på börsen tar emot. 

100 051 kr
8 338 kr

Rätt eller fel men jag säljer sällan av något med förlust och inte denna gång heller. Kapitalet jag har kvar i fonder, aktier är mer värda än att jag säljer av nu och köper något som inte stiger lika fort eller mycket. Även fast jag skulle sälja av småbolagsfonden, Investor mm helt nu så tror jag att jag har mer till utdelningsaktier dagen då jag säljer och köper även fast många utdelningsaktier är låga i pris idag. Vem vet hur börshumöret är till sommaren? 

Kan även bli att jag gör samma förvandling i företagens kapitalförsäkringar. Suger på karamellen..

Blev köp idag i bland annat ELUX B med direktavkastning på ca 5,18%, även i Telia med en da på 5,68% och FPAR D med da 6,19%. Har kurslarm på bl.a Volvo, SEB A, SHB A, SKF B, Peab m.fl.  

Igår blev det köp i bland annat INTC och TROW

Annars så leker livet och dagarna är i sig ganska lika men det positiva är att dagarna blir ljusare för varje timme. Kvicksilvret visar -6,1 och perfekt skidföre. 

Idag ska vi alla heja på svenska handbollslandslaget som spelar semifinal mot Frankrike på TV6 med start 20:30. På spåret som annars står för fredgasunderhållningen får vi helt enkelt streama före eller efter matchen. 

Får förfrågningar från olika bolag lite då och då och nu senast från ett stort bolag inom bygg och anläggning. Hade ett mycket trevligt samtal men eftersom jag har kontrakt och kan tyvärr inte klona mig så är jag som vanligt tvungen att tacka nej. Det är smickrande att vara eftertraktad men hur länge kan man tacka nej? Alla förstår mitt dilemma men vi avslutar alltid med gott humör. Egentligen skulle jag kunna ta in några stycken i företaget och hyra ut men som det ser ut nu med detta högtryck så är det inte så bara att rekrytera bra personal. Vi får se vad som händer i framtiden.. 

Så alla som funderar på starta eget säger jag bara TVEKA inte, köör.. 

Nu ska jag valla skidor och äta lunch.

Vi hörs

/Leva drömmen


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar