fredag 5 maj 2017

CAST vs KLOV

Nu är jag åter igen i dessa fastighets funderingar.. Jag kan tydligen inte släppa fastighetsbranschen.. Jag äger själv KLOV PREF på grund av utdelning varje kvartal och till min förvåning så upptäckte jag idag att stamaktien i Klövern delar oxå ut kvartalsvis, hmm. Det låter ju bra.

Många är ju skeptiska till preffar på grund av räntorna som ska stiga framöver och då sjunker preffar i värde. Så varför köper inte folk mera av Klöverns stamaktie?

Jag tänkte visa en jämförelse mellan Castellum och Klövern.


Klöverns fördel tycker jag är kvartals utdelningen och lite högre direktavkastning.


Ser man på bilden ovanför så ser man att både KLOV och CAST följer varandra ganska lika. Båda har tappat mot SX8600PI index som är ett index för hela fastighetsbranschen. Båda bolagen har inriktning mot kommersiella fastigheter. Vem som har attraktivare lägen tycker jag är svårt att säga för en Norrbottning som har varken Klövern eller Castellum här uppe.

Länk till SX8600PI på Nasdaq.

Jag gillar att få utdelning så ofta som möjligt och därför skulle jag köpa Klövern före Castellum.

Rätt eller fel. Smaken är som baken..

Ikväll blir det grillen och ett par bärs. Har för övrigt hittat en riktigt god IPA som jag gillar stenhårt. 14,90 bagis på bolaget.





/Kör hårt



1 kommentar:

  1. Hej! Ser att du länkar till min blogg. Jag lägger till din i min lista! :-)

    SvaraRadera