Reklam från Fello

lördag 21 september 2024

Utdelningar i ASSA

Nästan dagligen läggs det ut massor av intressanta bolag och aktier på sociala medier som även jag har i mina bevakningslistor och kan tänka mig ha i min portfölj i framtiden. Även fast jag för tillfället är 100% investerad i två fonder (kommer en update Sept 2024) så följer jag en hel del aktier som jag kan tänka mig äga. Jag följer min investeringsstrategi och har fonder tills den dagen då jag kastar in handduken vilket blir snart om kanske 1, 2, 3 år ingen aning ännu. Vad som händer sen är inte spikat men kanske utdelningsaktier!? 

Nu idag la snoken ut på X en graf på ett bolag "ASSA ABLOY" som jag verkligen gillar och vill äga den dagen då jag eventuellt byter över till aktier och då utdelningsaktier. Precis som han nämner så är det lite synd att ASSA har lite låg direktavkastning för tillfället men har man däremot ägt den länge och räknar med utdelningstillväxten så blir det bättre.

ASSAs utdelning har ökat från 3,85 kr (2020) till idag 5,40 kr vilket innebär en ökning med 40,26% vilket är fullt godkänt. 

Här nedan ser vi utdelningar sedan 2001 då utdelningen var 0,33 kr och tills idag så är ökningen 1536% eller en CAGR på 12,92%. En skaplig utdelningstillväxt. 


Har man varit långsiktig och ägt aktier sedan 2001 och köpte för 50 000 kr så har man fram till idag fått 54 655 kr i utdelningar (återinvesterat). 


50 000 kr inkl återinvesterade utdelningar har sedan 2001 ökat till nästan 370 000 kr. 



Trevlig helg

/Leva drömmen 


  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar