Reklam från Fello

fredag 27 september 2024

Fredagsfunderingar

Fredag och jobb hemifrån vilket är otroligt skönt eftersom jag ligger borta mån-tors och då har man fredagen på sig att handla och utföra vissa besök för att få sig en kopp java och surra sig lite. 

Såg en bild på Montrose nya app och fastnade för en bild på en graf som jag skrivit om och gillar skarpt. Har skickat som förslag till Avanza för flera år sedan men man får bara ett tack tillbaka och att dom ska se över på saken..


Varför gillar jag grafen? Jo för färgerna som tydligt visar + eller - för perioden. Även Nordnet har denna finess. 


Skrev på bloggen om denna typ av graf och jag gillar den eftersom man tydligt kan se om aktien/fonden är på + eller - för olika perioder. 

Om man äger fonder som jag och vill sälja typ vid FIRE så kan jag lätt se om vissa fonder är på sälj eller avvakta. Eftersom jag fortfarande arbetar via företaget så är jag inte beroende av sälj ännu men den dagen jag kastar in handduken så är min taktik denna. 

DNB Global Indeks är en global indexfond och har man ägt den senaste 10 åren och valt att sälja av så kan vi se att det spelar mindre roll när man väljer att sälja av i fonden med sina +258%. 


Zoomar vi in så kan vi se lite rött i grafen och började du sälja av 3 år sedan så var det en liten dipp under juni månad men sedan bara grönt och fina +45% på 3 år. 


5 år sedan så hade vi Corona dippen vilket vi ser som rött men +91% på 5 år. 



Så vad är min slutsats och syfte med inlägget. 

Jo så här. Enkelt förklarat. 

Jag kommer att sälja i aktiefonder när de är på grönt och tar från sparkonto när aktiefonder är på rött. 

Jag kommer även att fylla på sparkontot då aktiefonder är på grönt. 

Här kan vi se senaste 10 åren att DNB Global Indeks haft 2 röda år senaste 10 åren 2018 (-3,43%) och 2022 (-9,05%). 


Vi kan även se att fonden haft en ordentlig överavkastning resterande år om man tänker på FIRE och 4% regeln vilket innebär att en årlig avkastning CAGR på 13,63% ökar på värdet ordentligt och uttag på 4% gör det absolut möjligt. 

Avanza visar 303,66% på 10 år jämfört med Nordnet 258,20% vilket är rätt så något fel har Avanza på sina grafer så det är svårt veta när dom visar rätt avkastning?! Har även påtalat detta många gånger!

Trevlig helg

/Leva drömmen 


  

2 kommentarer:

  1. Vettig strategi tycker jag.

    Kul med Montrose, kanske där man ska ha sitt framtida FIRE-kapital. Det var väl gräddan av de Avanza-anställda som flyttade dit? :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja får se hur jag gör om det blir byte men då ska det skilja rätt bra och kunna tjäna något på bytet.

      Radera