Reklam från Fello

lördag 31 augusti 2024

Utdelningstillväxt aktier

För några år sedan då jag höll på med utdelningsaktier så gjorde jag en enkel tabell för att se skillnaden i utdelningsaktier som har (1) låg direktavkastning men hög utdelningstillväxt vs (2) hög direktavkastning med låg utdelningstillväxt. 

Har man tiden med sig så är alternativ 1 att föredra. 

Här kan vi se att från start till år 16 så leder och vinner alternativ 2 men blir ordentligt frånsprungen åren efter. 

Som sagt. Har du tiden med dig så kör hårt på lagom direktavkastning men försök hitta bolag som har hög utdelningstillväxt istället för att satsa på high yield. Du blir en vinnare med tiden.



Har du däremot kortare tid än 16 år så är alternativ 2 bättre för dig. 


Trevlig helg

/ Leva drömmen


  

1 kommentar:

  1. Tack för ett bra inlägg, jag som inte har tiden framför mig utan behöver leva på delar av utdelning inom 10 år kör vidare på mina aktier och fonder med högre yield och naturligvis lite högre risk och volalitet som följer i spåren.

    SvaraRadera