måndag 4 december 2023

Jämförelse 2 USA fonder

Jag tror inte det men om någon kan ha missat som följer mig så gillar jag att göra jämförelser.. ja det är sant och jag kan sitta timmar framför datorn och grotta ner mig i olika tänk och historiska siffror och kommer oftast efter några timmar fram till samma slutsats: 

- Jag borde ha gjort så här! 

- Har jag gjort det? 

- NEJ 

Idag gjorde jag en backtest på två USA fonder som följer ganska nära på samma index. 

AMF Aktiefond Nordamerika 

Länsförsäkringar USA Index 


Vad kan man säga om bilden? 


Avkastning %

Det är jämt mellan fonderna och skillnaden är liten år efter år och sammanlagt medel blir 16,10% vs 15,91% per år. Fonderna har bara 1 minus år och det är 2022. 

SPY som är SP500 har medel 13,54% vilket är sämre än fonderna. QQQ som är Nasdaq vinner med 19,71% och sämst är OMXSGI med sina 12,41%. 

I år är skillnaden enorm mellan QQQ och OMXSGI. 

Avkastning kr / År

Här ser vi att Länsförsäkringar drar ifrån redan från start fram till 2017. From 2018 och fram till idag så har AMF lite bättre avkastning vilket resulterar att AMF går förbi. 

Totalavkastning

Här leder Länsförsäkringar från start 2010 och fram till 2022. 

Skillnaden mellan USA fond och tex SEB Sverige Indexnära A som följer OMXSGI blir ca 2 700 000 kr.  

Avgift

Förvaltningsavgifter för fonder är alltid medräknade i alla grafer. Men ville visa hur stor skillnaden är mellan 0,21% och 0,42% varje år och totalt ska vara 88 865 kr vilket jag missade lägga in i tabellen. 


Slutsats

Jag har AMF fonden i min portfölj men tåls att granskas om jag bör/ska byta mot Länsförsäkringar. Förvaltarna för AMF har lyckats lite bättre sedan 2018 än indexfonden men är det värt den extra avgiften? Ja om förvaltarna lyckas år efter år men följer båda fonderna index så vinner Läns med lägre avgift. 

Synd att varken Avanza eller Nordnet har en ren Nasdaq fond. Annars finns ETF QQQ men då drabbas man av både courtage- och förvaltningsavgift. 

Har sett bland annat på X att många börjat skifta över från USA/Global mera mot Sverige och oftast på grund av att de tror att valutan kan komma att påverka om kronan stärks mot dollarn. Ingen som vet och jag ligger kvar med min fördelning som är ca 50/50. 

Hörs





Se inte inlägget som råd eller rekommendationer. Gör alltid din egna analys innan köp eller sälj av värdepapper. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar