torsdag 22 december 2016

Aktier vs Fonder del 7.

Del 7 jämförs Spiltan Aktiefond Investmentbolag med våra 4 stora banker i Sverige.

SHB  -Svenska Handelsbanken AB
SWED - Swedbank AB
NDA - Nordea Bank AB
SEB  - Skandinaviska Enskilda Bank

Bland Spiltans största innehav finns Investor, Industrivärden och LE Lundbergföretagen och i deras innehav finns bankerna SHB och SEB.


Senaste 3 åren

I grafen ovan och tabellen nedan ser vi senaste 3 åren att fonden har stigit nästan 60% och bästa bank 25% och varför det skiljer 55% mellan SWED och SEB kan jag faktiskt inte svara på.Man ser tydligt att från början januari 2014 och fram till mars 2015 följdes fonden och bankerna åt. 

Lägger in en extra graf över OMX Stockholm Financial Services PI (SX8700PI) som jämförs med OMX Stockholm Construction & Materials PI (SX2300PI). 

Ser man på fondens branschfördelning så är det placerat 92, 3% i finans och endast 2% industri men då Investor och Industrivärden är stora inom finans och industri med ABB, ATCO och SAND så därför har nog fonden stigit mer än bankerna i och med dippen jämfört med Construction.. Hoppas ni hänger med. Har lite svårt ibland att få ut på print det jag tänker.. hmm





Även denna rond är fonden vinnare.

Alla dessa aktier jag tar upp i de olika delarna är aktier som jag kan tänka mig att äga. Men om inte aktierna börjar visa lite mera så vete tusan om inte fonder blir mitt enda fortsatta sparande.

Har 3 delar kvar att ta fram. När jag började med dessa jämförelser så hade jag inte någon utstakad väg vilka aktier jag kommer att jämföra utan jag väljer de som jag kan tänka mig eller redan äger/ägt.


/Kör hårt




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar