tisdag 4 april 2017

Vad är frihet..?

Jag vet inte riktigt hur jag ska börja skriva detta inlägg för att den som läser förstår vart jag vill komma.

Jag följer en del bloggare som har en önskan och ser en framtid då de kan gå i "pension" tidigare är den vanliga pensionsåldern kring 65 år. Förhoppningen för dom flesta är att kunna leva på aktieutdelningar kanske till och med från så tidig ålder som 35-40 år. Och för att komma dit så måste dom spara ganska ordentligt stor del av sin lön. En del sparar kanske uppemot 75% vilket jag kan  tycka är OK om man är singel, inga barn, bor i en 1:a på 30m2, äter nudlar, äger inget fordon, går aldrig på bio eller äter ute vare sig lunch eller på en helg mm. Listan kan göras hur lång som helst. Man unnar sig inte att leva fullt ut som ung enligt mig.

Jag säger inte att detta är fel. Alla gör sina egna beslut och rår om sig själv. Men jag skulle aldrig välja den extrema vägen.

Jag har valt att leva med min sambo och våra barn. Vi åker på både vinter och sommarsemester, vi har en stuga ute i skärgården, vi har 2 bilar för att vi bor i en liten kommun som inte har lokaltrafik i den omfattningen så att vi kan åka lokalt till våra arbeten, båt för att ta oss ut till stugan, mc för att kunna brumma iväg en fin sommardag, äta ute med familjen på fredagar mm. Vi tillåter till och med våra barn att prova på så många idrotter dom vill både på vintern och på sommaren. Dom har hela och fina kläder och vi gör detta för att vi vill och har råd. Barnen ska få växa upp som jag/vi har fått växa upp. Jag har haft en super farsa och har en morsa som stöttat mig i olika sporter som t.ex. hockey som idag räknas som en dyr sport för en barnfamilj.

Jag och min sambo tjänar bra för att bo i en liten kommun där jag arbetar som ingenjör och min sambo som lärare. Vi skulle lätt kunna ha en sparkvot på runt 30-40% men istället har vi valt att spara ca 10% vilket ändå är kring 6000 kr/mån för att kunna göra det jag skrev ovan. Vi trivs med det nu och hur vi kommer att leva när barnen flyttat ut är en annan sak. Då kanske vi säljer huset och flyttar utomlands och lever på våra surt sparade pengar, vem vet.

Det påhopp jag fick sist när jag skrev i en blogg var:

"Svar till Leva drömmen. Förstår inte heller resonemanget. Göda in barnen i en miljö där saker är mer värt än frihet. Lite som Fantastiska farbror fri skriver "Varför spara 2000 kr när du kan spara 20.000 kr" lite sån bild får jag när du skriver sådär. Du har ju dragits med i samhällets syn på hur ett liv ska vara. Framför allt tid som går åt till kanske sånt du inte är kul, trädgårdsarbete x2, underhåll 2 bilar, skotrar, MC. Hade bytt frihet med resor och upplevelser mot alla prylar alla dagar i veckan..."

eller 

"Jag förstår det inte, på vilket sätt tjänar barnen på att ni har en massa prylar istället för tid?"

Det är ju inte så att vi har en massa prylar till våra barn. Dom har varsin iPad som dom har köpt med egna sparade pengar. Den äldre flickan har min gamla iPhone. Vi köper de flesta av våra kläder på "rea" mest för att då kan vi köpa lite "finare" märken som då kostar lika som mindre fina..

Jag vill inte känna när vi går i pension att vi inte har gett våra barn möjlighet att göra det många andra barn gör och upplevelser i form av t.ex. resor. Vi vill unna våra barn att de inte ska behöva känna att dom inte är som "alla" andra. Idrotter och resor kostar pengar. Försäkringar för bil, båt och mc kostar pengar. Bensin till fordonen kostar pengar. Jag vill inte vara utan det.

Tänk den dan du sitter i din lägenhet och lever på dina utdelningar ensam utan att ha någon att prata med. Varken sambo/fru/man eller barn/barnbarn. Du har varken råd att resa eller äga en bil eller mc för du har inte råd att försäkra fordonet eller ens tanka den, men du är ju fri som det fint heter när du lever på utdelningar. Vad är frihet då?? Är frihet att slippa göra något?

Frihet för mig är att kunna dra ut med båten eller mc:n en vacker solig lördag morgon. Känna varma vindarna och bara njuta. Stanna till på en holme ute i skärgården. Tända en brasa och grilla med familjen och bara mysa. Vi vill inte att våra barn ska känna när dom blir äldre att "nä vi reste aldrig utomlands eller vi var aldrig till Fjollträsk på Gröna Lund eller göra det som många andra fick göra". 

Nä fi fanken. Vi sparar det vi kan och vi lever som vi vill. Ingen ska behöva bli påhoppad för att någon väljer att leva på sitt sätt. Vi lever i ett fritt samhälle än så länge.


/Kör hårt alla där ute hur ni än tänker med friheten framöver.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar