lördag 22 april 2017

Livet efter tidig pension..

När jag läser runt på bloggar så har jag tyvärr inte läst att någon kommer att använda sig av A-kassa när man tänkt sig att gå i pension dvs gå i förtid och leva på utdelningar. Jag menar att om du slutar så har du rätt att få ut a-kassa om du kan få din arbetsgivare att skriva att du blivit av med jobbet på grund av arbetsbrist och därmed slipper massa karensdagar. Jag har bara varit arbetslös i typ 4 veckor i hela mitt liv så jag kommer tyvärr inte ihåg reglerna. jag har för mig att man kan få ut a-kassa i några veckor/månader beroende på årstid och ort man bor i. Som jag bor i Norrbotten så vet jag flera kompisar som kan i stort sätt vara arbetslösa hela vintern och stämpla och få ut ca 680 kr/dag..

Om inte det går så finns det andra sätt att få in lite extra inkomster och det är att anmäla sig till universitets studier/kurser. Det finns säkert jätte många intressanta kurser man skulle kunna tänka sig att gå om man skulle vara pensionär eller friii som många kallar det..

Dagens bidrag via CSN är 2848 kr för att bedriva studier på heltid. jag säger bara BOOOM. Tänk att vara pensionär och kunna ta ut bidrag på 2848 kr/mån och kunna studera precis det man vill och även kunna leva på sina utdelningar. Man har ju all tid i världen att kunna studera en massa onödiga men även intressanta kurser för att få ut bidraget..

Hur tänker ni som går snart i pension. Kommer ni att bara lata hela dagarna och ingenting göra eller tycker ni att jag är lite tokig med att kunna leva på statens extra inkomster i form av heltidsstudier och olika kurser på högskola/universitet??

Ett perfekt alternativ om man inte har riktigt fullt på utdelningsfronten och kunna spä ut med bidrag från staten om man sluta lite tidigare än planerat.



/Kör hårt




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar