onsdag 21 december 2016

Aktier vs Fonder del 6.

Kvällens jämförelse blir ett fastighetsbolag som jag har i min portfölj nämligen Castellum. Finns många fina fastighetsbolag där ute men varför jag äger Castellum har jag nog inget bra svar på. Den har hyfsat bra DA och det jag läst om den så gillar många bloggare Castellum. Som jag har skrivit förut så har jag inte kunskapen att sätta mig in så jätte noga i alla bolag utan bildar mig en uppfattning på det jag läser från bloggare samt att den ägs av många är ju ett gott tecken.

Castellum



Väljer att visa en 5 års graf. Här ser man klart och tydligt att fonden vinner matchen. Som ni ser så har det inte hänt så mycket med Castellum på senaste 1,5 åren. Kursen har pendlat mellan 115 och 130 kr.

På 2 år, mellan 2014-12-22 och 2016-12-21 har aktiens utveckling legat på -0,49%. Sedan årsskiftet så ligger den på break even eller 0% utveckling. Så vete tusan hur jag kommer att göra med denna aktie. Skulle dom inte ha en aktieutdelning varje år skulle man legat minus på aktien. Dålig utveckling enligt mig.



Det kan vara lite orättvist att jämföra Spiltan Aktiefond Investmentbolag med ett fastighetsbolag. Min tanke är att jag i fortsättningen kommer nog bara ha 3-4 fonder som jag har idag och den största posten kommer jag ha i denna fond.

Kommer även att göra jämförelser mellan fonder.


/Kör hårt





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar