Reklam från Fello

fredag 25 oktober 2024

Fredagsfunderingar

Åter fredag och arbete hemifrån några timmar. Arbetar oftast 36 timmar mån-tors så det blir lugna fredagar vilket är otroligt skönt. Bättre arbeta några timmar extra när man ändå inte är hemma så länge vecko timmarna blir 40 så är kunden nöjd. 

Förra fredagen var jag lite sugen på att köpa Volvo men var tyvärr upptagen i möte och missade dippen på 257 kr men ingen fara. Det blev en missad morgon trejd på några tusen som hade blitt fin i efterhand och som jag ibland brukar ägna mig åt. 

Annars är livet bra och arbetet flyter på. Läser en hel del om FIRE och folk har väldigt olika syn på vad det innebär. En del blir påhoppade på grund av för låga besparingar, för lite kapital, för låga levnads kostnader eller för höga uttag osv. Jag upplever det som tokigt att en hel del förstårsigpåare ska bry sig hur gemeneman genomför och planerar sin framtid och på vilket sätt. En del klarar sig på 10 000 kr i månaden och är superlyckliga och vissa behöver 30 000 kr. Allt beror på var och hur man bor, stor/liten familj, vanor, intressen, resor mm så det går inte att säga att man inte klarar sig på 10 lök i månaden. Jag har allt jag behöver och mycket till och jag klarar mig galant på 16 000 kr och så har det sett ut senaste 5-10 åren. 

Har idag och ett tag bakåt bara 2 fonder i min portfölj och är nöjd med det. Anser mig inte behöva fler eller andra fonder men ibland spanar jag på ETFer för att kunna vara lite mera snabbfotad vid ras och rally dagar. Den globala fonden i min portfölj är DNB Global Indeks S och följer indexet MSCI World NR USD. Enda nackdelen med fonder är att köpen tar 1-3 dagar vilket ibland kan vara lite frustrerande men som tur är det väldigt sällan. 

En liknande ETF som följer samma index är SPDR MSCI World UCITS ETF (SPPW) med en avgift på 0,12%. ETFer handlas som aktier och köpen sker direkt på marknaden vilket är positivt det få gånger man vill köpa pronto. 

För att byta ut Spiltan AF Investmentbolag mot en ETF blir svårare än omöjligt. Närmaste svenska alternativ är Xact OMXS30 eller Xact Sverige men då kan jag likaväl köpa Investor plus eventuellt några till. 



Det vore najs om Xact kunde fixa fram en fond med inriktning globala investmentbolag. Visst kan jag bygga min egna ETF portfölj med aktier men enklast vore en färdig ETF.

Fördelning mellan                              DNB              och                SPPW.


Trevlig helg



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar