söndag 4 juni 2023

Hänt senaste veckorna..

Det bästa med lördag och söndag mornar är att sitta själv i soffan med en kopp java och filosofera men även läsa lite Twitter och bloggar. 

Har under senaste 2-3 veckorna arbetat igenom alla mina +100 innehav och jämfört nyckeltal efter nyckeltal och kommit fram till att lasta av några bolag som inte platsar i truppen. Seeking Alpha är ett gudomligt verktyg för oss som har nordamerikanska aktier och pricken över i.et är att det är gratis. Har länge tjatat om totalavkastning vilket fortfarande är nummer 1 på min lista. När jag återgick till utdelningsaktier så köpte jag på mig lite extra (chans) innehav som såg intressanta ut då men som idag inte presterar enligt mina preferenser och då åker dom ut. En utdelning får inte gå före avkastning tänk Xact Norden vs Xact Norden Högutdelande.. 


Har i år hunnit få 212 st utdelningar och en del återinvesteras men de flesta pengarna inkl månadssparet parkerar jag för tillfället på sparkonto och i indexfonder eftersom jag inte riktigt hittar köpvärda aktier iom valutakurser, MA50/200, RSI mm. Vill ha fler svenska bolag men tryggheten drar mig mera mot nordamerikanska utdelningar. 

Vill även äga mera svenska Investmentbolag men väljer Spiltan fonden för enkelhetens skull. 

Noterar även att Globala indexfonder är på ATH nivåer.. 

Ha en fortsatt trevlig helg.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar