onsdag 15 juni 2022

Småbolag eller ?

Vad som är surt med Twitter är att det är svårt att få ut det man egentligen menar med så få ord. 

Skrev på Twitter:

"Att köpa en småbolagsfond innebär inte att innehaven är small cap. AMF Småbolag, 9/10 innehav är large cap. Vill man köpa en en fond som följer small cap index så finns PLUS Mikrobolag" 

Jag tycker att småbolagsfonderna inte riktigt håller, följer måttet som namnet tyder. Om man inte är bekant med fonderna och deras innehav så kan det vara svårt veta. Annars kan dom lika väl heta Sverigefonden så kan man ha precis vilka bolag man vill. Eller bara ha rena fonder som följer small, mid och large cap index för tydlighetens skull. 

AMF Småbolag följer ett index som heter Carnegie Small Cap Return Sweden och inte det "rena" OMX Stockholm Small Cap GI som tex PLUS Mikrobolag gör. 

Det jag ville få ut med inlägget är att JAG anser att det är lite "fel" att nämna en fond för småbolagsfond om den inte följer indexet som PLUS Mikrobolag gör. Det vill säga där bolagen handlas på small cap listan. 

Fine jag vet om det och jag har den i portföljen som mitt största innehav.. 

Hur små är bolag som Boliden (97 670 msek), Holmen (73 630 msek), Trelleborg (60 232 msek), Axfood (59 458 msek), Saab (53 835 msek) om du jämför mot small cap bolag som Net Insight, Arise, eWork, Semcon, Mildef Group som har börsvärden på ca 2 000 msek. 

Visst, jämför man mot tex Investor med ett börsvärde på 547 100 msek så är Saab mindre i börsvärde men jag tycker inte att Saab eller Boliden är ett "småbolag" för den skull och bör inte finnas i en småbolagsfond. 

Det här är bara vad jag tycker!

Jag tycker även att indexet Carnegie Small Cap är en blandras, ett eget hittepå index, jämfört med OMX Stockholm Small Cap. 

Ja nu har jag gnällt färdigt och alla får tycka precis som man vill.. ha en fin fortsättning på din dag. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar