söndag 31 oktober 2021

Förenkla investerandet

är nog något som många går och funderar på åtminstone ibland och sen finns det några som jag som funderar lite onormalt ofta på.

Bloggaren Stojko skrev ett lysande inlägg idag om hur han bygger, allokerar upp sina portföljer och han har även varit inne på hur man kan förenkla sitt investerande. 

Läs det excellenta inlägget här

https://stojkoinvest.blogspot.com/


Mitt största innehav idag är fonden AMF Aktiefond Småbolag där jag idag har 65,9% av hela min portfölj. Jag gillar för det första avkastningen och för det andra spridningen i portföljen med sina 70 innehav som jag själv aldrig skulle bygga upp min portfölj på. Jag kan tex ingenting om hälsovård vilket medför att jag aldrig heller skulle ta in dessa bolag i min portfölj. Har förövrigt heller ingen aning om hur hälsovård gått historiskt men någorlunda bra hoppas jag eftersom förvaltaren Angelica och många andra småbolagsfonder för den delen har med i sina fonder, förutom då Onco.. som jag verkligen hoppas hon sålde av tidigare än 4 kr. 

Men ska man ha 66% av portföljen i en enda fond? Finns väl inget rätt eller fel. Fonden har runt 70 innehav så det är ju inte samma som att ha, som en del har, 100% i Evo eller Embräser! 

Spånade lite på om jag skulle allokera om i portföljen: 

  • 50% i AMF Småbolag
  • 25% i AMF Sverige
  • 25% i AMF Nordamerika

och då får jag fram dessa historiska siffror: 


Gillar verkligen topp 10 innehaven i varje fond. 



Om 66% är AMF Småbolag.. Vad är då resterande 34% i min portfölj?

I storleksordning är det

  • Investor
  • Lundbergföretagen
  • Hexagon
    • + några mindre innehav


Hur har då dessa 3 innehav avkastat mot fonden AMF Sverige där vi kan se att Investor är störst med sina 6,83% och Hexagon fjärde störst med 4,67%? 


Aktier exkl utdelning

Det vi kan se senaste månaden och 3 mån är att fonder över lag klarar sig bättre i nedgångar på börsen med sin bredd i antal innehav. 

Annars ganska jämt skägg i år och 1 år, förutom LUND, men över en längre tid seglar Hexagon förbi alla med råge. 

Så egentligen klarar jag mig gott med bara Investor och Hexagon vs fonden. 

Så slutsatsen blir som portföljen är idag förutom att jag ska ta mig en funderare på Lundbergföretagen och om innehaven som Indutrade kan dra upp aktiekursen som i forn stora dar då LUND var uppe och nosade på 640 kr (idag 494 kr). En uppsida på 30% 

Jag fortsätter för enkelhetens skull med

  • AMF Småbolag
  • Investor
  • Lundbergföretagen
  • Hexagon

men kommer fördela om och dra ner lite i fonden samt säljer bort alla mindre innehav för att öka i Hexagon. 

Inga råd eller reko...

/Leva drömmen


lördag 30 oktober 2021

Plåtisar

Har skrivit några inlägg förut om husbilar och tänkte nu fortsätta med olika typer av plåtisar eller vans som en del tillverkare kallar dessa modeller för. 

Finns massor av olika märken och modeller på plåtisar men det flesta är byggda på ett och samma chassi nämligen Fiat Ducato.

Varför väljer man en plåtis istället för en hel- eller halvintegrerad husbil? 

Det jag läst runt på olika forum är:

  • Bra köregenskaper och lätt att köra fram på vägarna = framkomlighet, personbilslik.
    • Kan användas som andra bil.
    • Stora lastutrymmen bak = slipper äga släp. 
  • Bredden och längden gör att man kan parkera på vanliga parkeringsplatser.
    • Kan övernatta lite var man vill. 
  • Man kommer inte in i många storstäder (utomlands) med 7-9 meters husbilar. 
  • Räcker med B-körkort.
  • Billigare än vanlig husbil över 6 m gällande
    • Färjor
    • Tunnlar
    • Broar


Adria 

Tillverkas i Novo Mesto i Slovenien och är byggda på nya Fiat Ducato. Modellen som har plats för 4 heter Twin Supreme 640 SPB Family (bild nedanför) eller Twin Plus 600 SPB Family. 






Som ni ser så finns det inte obegränsat med utrymme utan passar mera som en sommarplåtis med bad och storstadsbesök som första intressen om man inte kastar på en stor takbox på taket för skidor, pjäxor eller surfbräda. På bakdörrarna kan man oftast montera fästen för en eller två cyklar. 

Adria har även modeller med pop-up tak där man rymmer 2 personer på en bädd med storleken 120x200 cm. Tyget är vind- och vattentätt så den kan användas vid regn och rusk väder. 


Fördelen med pop-up tak är att man får mera utrymme bak för utrustning.


Adrias modeller är byggda och isolerade för vinterförhållanden och är testade från -40 till +60 grader. Uppvärmd och isolerad spillvattenbehållare är standard. Värmen sköts med Truma uppvärmning (Luftkonditionering), Alde (Gasol) samt Webasto (El) värmare. 

Åker man mest med vanen sommartid så kan man beställa de flesta modeller med AC luftkonditionering i bodelen. 

De flesta modeller kan även beställas färdigt med solceller på taket. 


Ladda ner katalog här:

https://www.adria-mobil.com/storage/6554/se-vans-2022-04-web.pdf

Mera bilder

https://se.adria-mobil.com/vans/twin/supreme#interiorFeatures

Film 

https://www.youtube.com/watch?v=RZPj3lOlNF4


Sun Living

Sun Living är byggda på samma fabrik som Adria och på samma Fiat Ducato. Sun Living är ett lite billigare alternativ till Adria. 



Precis som med Adria så finns dessa plåtisar i 2 olika modeller. V 60 är 6m och V 65 är 6,36m. 






Inga jätte stora skillnader mellan Adria och Sun Living förutom att Adria är lite mera exklusiv och med dyrare alternativ med tanke på utrustning och all extra tillval som finns. SL har inte heller möjlighet med pop-up tak. 

Ladda ner katalog här

https://www.sun-living.com/storage/2680/SE_SUNLIVING_CATALOGUE_2022_05-WEB.pdf


Sunlight

Tillverkas i Tyskland och är även den byggd på Fiat Ducato. 




Finns i 4 olika storleksmodeller 540, 600, 601 och 640. 

Sunlight har hittills den största pop-up taket med en sängstorlek på 206x143 cm. 

En nackdel med Sunlight är att den inte kan fås med två dubbelsängar som Adria och Sun Living.



Adventure Van 4x4 är nog den häftigaste som finns idag bland plåtisar. 

https://www.sunlight.de/sv/adventure-van/




VW Grand California

Extra utr med cykelställ, AC, SAT mottagare

Grand California har en fin planlösning med en vanlig dubbelsäng bak och en loftsäng fram. 


Loftsäng fram

Dubbelsäng bak

Modellbroschyr

https://www.volkswagen-transportbilar.se/idhub/content/dam/onehub_nfz/importers/se/broschyrer/modellbroschyrer/grand-california.pdf

Grand California går att beställa med massor av extra utrustning som tex

  • Takmonterad AC för bodelen
  • Extra värmare för vatten och luft (nätström)
  • WLAN LTE hotspot
  • Solpaneler
  • SAT mottagare för TV


Carthago

Tillverkad i Tyskland och klassas enligt många på forum som den bästa och exklusivaste vanen i klassen. Lite av en pensionärsvagn.. 



Nackdelen med Carthago är att den inte går att beställa med 2 dubbelsängar bak utan man får nöja sig med att vissa modeller kan beställas med pop-up tak. 



Ladda ner katalog

https://74bec873-1ccf-42eb-99ba-c2d32163a37d.filesusr.com/ugd/395fdf_1f8ef9fdb27045029d77c596a51ffdaf.pdf


La Strada

Tillverkas i tre olika modeller

Avanti är den vanligaste och mest sålda, byggd på Fiat chassi och finns i storlek från 5,41m - 6,36m. Finns i 9 olika modeller. Avanti F (6,36m) är nog den rymligaste vad gäller sovplatser. I fören finns en loftsäng (Pull down bed) 200x130 cm och bak en dubbelsäng 197x145 cm. 



Regent är byggd på Mercedes Sprinter och finns bara som 6m (5,93m) och bara med 2 sängplatser. 



Nova är även den byggd på Mercedes Sprinter och finns i två olika storlekar 6,46m och 6,99m. Loftsäng 205x140 cm och en enkelsäng bak 205x97 cm. 


Katalog

https://www.lastrada-mobile.de/fileadmin/user_upload/downloads/Katalog_und_Preisliste/Katalog-2020_en.pdf


Fler modeller


Pilote Van Kompakt V600S (5,99m) med två våningssängar bak.

https://vans.pilote-husbil.se/vans/v600s/

https://vans.pilote-husbil.se/wp-content/plugins/net-concept-flipbook/flipbook/?rep=Catalogue-Pilote-Vans-2022-SV_web&w=1000&h=1414#page/1


Rapido V65 XL (6,36m) med 4 sovplatser. 

https://www.rapido-husbil.se/husbilar_vans_vans_v65-xl.chtml


Weinsberg 600 K (5,99m) med 4 sovplatser (två våningssängar bak).

Weinsberg 600 DQ (5,99m) med 4 sovplatser (dubbelsäng bak och loftsäng) 

https://issuu.com/bergholm/docs/phpcp7em8?fr=sNTQxZDI0ODA3MDk


Sammanfattning

Väljer man att köpa en ny plåtis med lite extra utrustning så hamnar man fort mellan 800k och 1mkr. 

Vill man komma undan lite billigare så finns det massor av begagnade men lite svårare att hitta en som man vill med tanke på modell, färg, utrustning mm. 

Vill man komma undan ännu billigare så kan man köpa en skåpbil och bygga en plåtis själv från grunden. Finns om man googlar flera svenska och utländska bloggar som lägger ut bilder på sina byggen och hur/var de köper inredningen. 

Vill inte göra inläggen för långa så en del 2 kan komma..


/Leva drömmen


lördag 23 oktober 2021

Lösa funderingar

AMF Småbolag har som många andra småbolagsfonder haft det lite kämpigt senaste månaden eller rättare sagt senaste 7 veckorna. Tittar vi på bilden nedanför så är fonden fortfarande under sin högsta topp som var 2021-09-06 och med botten 2021-10-11 (-12,54%) men senaste dagarna så har fonden börjat få lite fart under galoscherna. Sedan botten för 10 dagar sedan har fonden stigit 11,88%. 




En fond vs flera bolag

Jämför jag historiskt mot olika "småbolag" som jag skulle tänka mig att äga/äger så hamnar fonden någonstans i mitten gällande avkastning. Även fast man skulle ha sin egenbyggda småbolagsfond med 10-30 st bolag så hamnar AMF någonstans i mitten eftersom många av bolagen redan finns i fonden. Jag tänker på intressanta bolag som Addtech, Addnode, Addlife, Avanza, Beijer Ref, Bure, Dometic, Hexatronic, Indutrade, Lifco, OEM, Thule, Sinch mfl. 

Så vad är det man tjänar på att ha bolagen istället för fonden i portföljen förutom den årliga avgiften om man ändå hamnar på typ samma snittavkastning? 

Det jag kan tycka är fördelarna med att bara ha en fond är: 

För det första så slipper man hålla reda på alla rapporter samt ha tiden och kunskapen att tyda dem. Det gör Angelica åt mig för den nätta summan 0,45% per år. 

För det andra så slipper man agera i tid och otid med köp eller sälj utan samma där att det sköter Angelica åt mig. 

Ganska bra va! 

För det tredje är det ganska skönt att bara ha koll på en fond. Och jag kan tycka att hon sköter sig med bravur. 


Visst är det roligt med bolag i portföljen men är man som jag analfabet när det gäller att tyda årsredovisningar, nyckeltal och olika rapporter så kan det vara befriande att slippa tänka på det och bara äga en fond. 

AMF Småbolag är fortfarande mitt största innehav på 65% av portföljen och kommer nog att vara det länge. Förutom fonden så har jag sålt av vissa mindre innehav med bra vinster men har kvar de största som Investor, Lundbergs, Hexagon.. 

Det jag kan tycka är en nackdel med fonder överlag är att många är snåla med månatliga rapporter/redovisningar på köp och sälj samt att visa hela portföljens innehav månadsvis. SEB fonder däremot är föredömet och redovisar som jag vill månadsvis. 

SEB Småbolag C/R

När det gäller innehaven mellan AMF och SEB så gillar jag faktiskt mera SEB fondens men AMF har bättre avkastning och det är ett bra bevis på att jag skulle underprestera med mina val av bolag och lite därför äger jag AMF som har en bredare portfölj.  

Kom ihåg... inga råd eller rekommendationer... 


/Leva drömmen