fredag 25 juni 2021

Utmana er (FIRE)

Tycker det pratas lite för lite om vad alla unga kommer att göra eller vill göra vid en FIRE?

Lyssnade i bilen på väg upp till Kiruna i veckan på Plånboken som sänds via Sveriges Radio och inslaget handlade om att leva och åka runt med sin egenbyggda husbil. 

Lyssna här

https://sverigesradio.se/artikel/husbilsliv-i-gammal-skapbil


Skulle jag vara mellan 25 - 40 år idag eller bara utan barn skulle jag garanterat leva detta liv med att åka runt i världen eller åtminstone i Europa med min husbil och leva Vanlife 🚌 livet. 

Tänk att bara glida runt från ställe till ställe utan att behöva bry sig om nåt! Surfa bland bästa vågorna eller cykla på häftigaste downhill banan ever, vandra bland utmanade berg eller åka puder i alperna. Listan kan göras huur lång som helst. 

Läser ofta om unga som kommer göra en FIRE runt 30 - 40 men alla ska bara bo i Sverige och skaffa barn. Inget fel i det men lev dina drömmar först för annars kan det bli för sent med det..

Jag kan erkänna att jag varit lite för feg eller rättare sagt jag har tyvärr inte fått med mig mina fega kompisar på resor runt om i världen och att åka själv var aldrig aktuellt för mig vilket så här i efterhand kanske var lite fegt! 

Nu när jag börjar närma mig 50 om några år och FIRE så kommer jag utmana mig själv med att åka runt från ställe till ställe runt i våran husbil. Köper mig en surfbräda, downhill cykel osv. Jag tränar rätt ofta och är i bra skick så det är nog inga problem. Har kört cross och enduro samt åkt flera år bräda. 

Utmana er! 

Glad midsommar förresten  och ta det lugnt med rusdryckerna 👍


/Kör hårt men spara hårdare


2 kommentarer:

  1. Intressant. Att göra en FIRE bara för att sätta sig i TV-soffan är ingen bra idé.

    Är 51 år och har tänkt göra FIRE vid 55 år. Ser 3 områden att utmana mig inom:
    1. Intellektuellt: lära mig något helt nytt bara för att det är intressant eller fördjupa mig inom mitt gamla område.
    2. Fysiskt: träna seriöst och utmana mig själv till Ironman, maraton, Svensk klassiker etc.
    3. Självhushållning/hantverk: husrenovering, bilrenovering, odling, svamp/bär, fiske, matlagning/sylta/safta/konservera/brygga, solceller etc.

    Någonstans vill jag ha in resor jag också.

    Glad midsommar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yes jag följer din resa och hoppas du når fire asap. Det är viktigt att ha utmaningar pre fire men ännu viktigare när man väl loggar ut så man inte blir helt handlingsförlamad och hamnar bara på sofflocket. Du nämner flera intressanta som inte heller behöver kosta stora pengar. Finns mycket att fördjupa sig i när tiden kommer vara minsta problemet.

      Glad midsommar

      /Leva drömmen

      Radera