tisdag 15 juni 2021

Från 50 till 67

Vet inte hur många gånger jag nämnt detta men jag måste få erkänna att jag är fortfarande lite då och då grymt sugen på en utdelningsportfölj men hur jag än vrider på siffrorna i kalkylarket så får jag inte ihop det.

Jag har många olika listor på färdiga utdelningsportföljer men direkt jag börjar jämföra mot fonder så blir jag lika ledsen och besviken varje gång. 

Skillnaden i avkastning är för stor! 

Är man i min ålder runt 45 så har jag tyvärr inte tiden med mig att ha de bolag som jag egentligen vill ha vilket medför att portföljen skulle baseras mera på aktier med hög utdelning vilket jag vet kommer straffar mig i längden då jag bara kan räkna med runt 4 - 6% avkastning per år. 

Om jag lyckas med min plan så kommer jag att pensionera mig redan vid 50 och senast 55 och fram till dess måste jag köra på med mina fonder för att få den kassa jag behöver. 

Jag har en summa jag "vill" ha för att känna mig mera bekväm och det är 25 000 kr i månaden för att täcka alla mina kostnader inkl utlandsresor, vinterdäck, bilservice, nya längdskidor, skoter, mc, försäkringar med mera! 

Jag kan klara mig på 20 000 kr men då kan jag inte köpa, göra eller äga det jag vill vilket medför att något blir lidande vilket jag inte vill speciellt medans barnen ännu bor hemma som att bekosta barnens kläder, idrottsutrustning, moped, bilkörkort, bil, resor, mm. 

När barnen väl flyttat och vi sålt huset, skaffat hyreslägenhet och köpt husbil så klarar jag mig lätt på 17 000 kr. 

Så egentligen skulle man kunna bygga utdelningsportföljen mycket mera aggressiv i början och allt eftersom tiden går skifta portföljen mera mot vanliga stamaktier och mera mot utdelningstillväxt vilket skulle börja ske redan vid 55 års åldern då tjänstepensionen kan börja plockas ut och fram till allmänna pensionen vid 67 eller vad den nu är om 20 år. 

Det vill säga att vid 50 års åldern skulle portföljen ge mig ca 25 000 kr per månad.

Vid 55 när jag kan börja plocka ut tjänstepension behöver jag kanske bara ca 21 000 kr per månad från portföljen. 

Och så vidare.. 

Och när jag börjar närma mig 67 och allmän pension så är portföljen nere på ca 15 000 kr per månad och då är portföljen förhoppningsvis mycket mera framtidssäkrad för en överlåtning till barnen. 

En bild på hur portföljen skulle kunna se ut i början.



Åter till varför jag blir ledsen.. 

Om vi tar samma summa som finns i bilden 4 361 640 kr vilket med en årlig CAGR på 15% per år skulle ge mig med fonder en "utdelning" på drygt 650 000 kr eller med 10% CAGR ca 430 000 kr. 

Läs mer om CAGR HÄR och HÄR

Detta innebär att jag kan varje år utöver uttaget på 300 000 kr (25 000 kr per mån) återinvestera mellan 130 000 - 350 000 kr i fonderna eller lägga (en del av) pengarna i mera säkrare spar för eventuella framtida längre börsnedgångar. 

Skulle det värsta hända igen att en ny pandemi bryter ut eller ett krig så ryker nog även aktieutdelningarna en gång till..


/Kör hårt men spara hårdare 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar