tisdag 20 april 2021

Småbolagsfonder

Hur bra är inte våra svenska småbolagsfonder egentligen? Jag vet inte hur ofta jag sitter vid datorn och spånar runt bland fonder och tankarna går fram och tillbaka på hur jag ska vara investerad. Jag har en tes som jag bearbetar och kommer nog snart att bara ha kanske två eller tre fonder i portföljen. 

Om vi tittar bland fonderna i en av mina många bevakningslistor där jag har 58st fonder och jämför mot småbolagsfonderna så hamnar de nästan alltid i topp och då funderar jag ofta på. 

-Varför måste man ha så många olika fonder när våra egna svenska småbolagsfonder är typ bäst eller åtminstone nästan alltid i topp!

Om vi tittar historiskt och börjar med senaste 

5 åren

Här hittar vi 4/10 svenska småbolag.  


3 år

4/10 svenska småbolag 


1 år

3/10 svenska småbolag 


6 månader

3/10 svenska småbolag


3 månader


Jag gillar fonden AMF Aktiefond Småbolag som har en jämn och fin avkastning över tid och en låg förvaltningsavgift på 0,45% så den fonden kommer alltid finnas i mina portföljer.

Globalfonden Kavaljer Investmentbolagsfond är den andra fonden som kommer att finnas i portföljen. 

Den tredje fonden för att få in svenska large cap bolag blir SEB Hållbar Sverige Indexnära som är en indexfond som följer indexet OMXSGI och har en låg avgift på 0,27%. 


CAGR för de 3 fonderna

1 år = 74,09%

3 år = 26,1%

5 år = 20,41% 

10 år = 17,75% 


Vi säger att jag idag har 4 000 000 kr och kommer om ca 5 år att logga ut (FIRE) och om vi får liknande avkastning som senaste 5 åren (20,41%) så kommer kapitalet växa till 10 124 481 kr utan några insättningar alls och ca 13,5 mkr inkl insättningar. 

Jag tror vi kommer klara oss bra med vilken som av summorna när vi åker omkring i våran husbil 🚌. 

För att få ut 300 000 kr varje år så behöver vi bara sälja av 2,3% eller 3% 👍 

Om fonderna skulle "bara" ge en avkastning (CAGR) på 15% så blir endå summan som utan insättningar.. 


/Kör hårt men spara hårdare


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar