måndag 19 april 2021

Nollsummespel..

Skojjar bara! 

Det blev en lååång j$%la helg sen senaste inlägget.. Har bara inte tid, ork eller lust att skriva så jag sopar av ett gammalt inlägg som legat i några månader..


Det här med utdelningar från utdelningsaktier eller sälja fondandelar är något som jag läser om väldigt ofta vilket är kul och inspirerande för de flesta och speciellt alla nya men även för mig. Jag är en av dem som kommer inom några år att leva av försäljning av fonder och räknar med att sälja mellan 3-5% varje år. Men allt beror ju på omständigheterna och var man är i livet men runt 4%. 

Läser även om många olika sätt att nå dit och hur stor kassa de har för stunden samt sparkvoter och allt där i mellan. 

Allt sparande är superviktigt för att nå till sitt framtida mål och än viktigare att hålla sig till sin planerade strategi för att nå dit men ibland kan det måsta få sväva lite utanför och kosta på sig en utlandsresa eller en ny åkgräsklippare. Ser att många sparar till och med det sista örena men jag vill gärna ha några tusingar på lönekontot för oförutsedda kostnader för att slippa stå med byxorna nere. 

Ett hjälpmedel eller morot till hur du ska nå ditt mål eller hur du ska lägga upp sparandet är alla dessa sparkalkylatorer som finns. Alla funkar i stort på samma sätt och har liknande upplägg så där spelar det ingen större roll vilken man använder sig av. 

Vi leker med tanken att du har 1 miljon kronor och sparar 5000 kr varje månad. 

Som ni ser så tar det 6 år att nå miljon nr 2 med en avkastning på 8% per år vilket du får i snitt med en indexfond Sverige. 

Om du däremot har utdelningsaktier istället för indexfonder så kan du tyvärr bara räkna med din direktavkastning i % i avkastning per år. 

Vi räknar med 4% i direktavkastning vilket resulterar då i att det tar 9 år istället för 6 år att nå nr 2. 

Nu får jag känslan att många inte håller med mig..

Nåja. Har tagit upp detta förut i mina inlägg men vad jag menar är att det spelar ingen roll om du har 20% avkastning per år (price return) med utd aktier eftersom du sparar i utd aktier av en anledning och det är att du inte ska/kommer att sälja aktierna för annars fallerar konceptet med framtida höjda utdelningar dvs utdelningstillväxt samt att du blir mindre benägen att köpa fler aktier när aktiekursen stiger och direktavkastningen minskar. Här är det många som önskar att börsen ska rasa typ 50% bara för att de ska kunna köpa mera utdelningsaktier billigare och därmed få högre direktavkastning för att snabbare komma i mål.. 

Men har man däremot fonder så vill du ha hög avkastning per år för att bygga upp kapitalet genom att fondens nav kurs ökar. 

Om du har ett framtida mål att nå 200 000 kr i utdelningar per år med en direktavkastning på 4% så behöver du ca 5 000 000 kr och för att nå dit med samma sparkvot som exemplet ovan vilket då kommer att ta ca 25 år. 

Har du däremot aktier med låg da (Investor) eller liknande som du kan tänka dig att sälja av lik som fonder när du väl når ditt mål så kan du komma fram till målet en hel del snabbare. 

Vi tar fonden Spiltan Aktiefond Investmentbolag som exempel som har en CAGR på ca 20,5% senaste 10 åren vilket då skulle förändra bilden och korta ner tiden till 7,5 år istället för 25 år för att nå nr 5. 


Hoppas ni är med mig i tänket. Jag vill bara säga att det tar längre tid att nå målet om du bara strävar efter aktier med utdelningar. Inget fel med utdelningsaktier men du kan nå målet snabbare genom andra metoder. 

Visst du kan spekulera i högrisk aktier och andra typer av värdepapper men det är inget för det flesta och definitivt inget för mig så det kan ni skippa som förslag. 

Nog med gnäll..


/Kör hårt men spara hårdare


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar