lördag 24 april 2021

Blir inte alltid rätt..

..med dessa sälj och att försöka tajma marknaden. Måste börja inse och lära mig att marknaden är smartare än mig och det flesta som investerar på börsen. Det allra smartaste investerarna är dem som månadssparar och glömmer bort allt vad som heter börs och även allt där i mellan som valet av fonder eller aktier. Min sambo är en sådan person som bara sparar och köper fonder och skiter fullständigt i börsen och hur marknaden rör sig runt om i världen och hon har därmed bättre avkastning än mig i det långa loppet. Hon har sparat i småbolagsfonder i flera år utan att ha vetat att just småbolag har historiskt bättre avkastning än large cap bolag och indexfonder. Brukar ofta tänka på att jag måste bli bättre på att släppa tankarna och relaxa mera från börsen istället för att försöka jaga avkastning. Den kommer automatiskt om man är långsiktig. Mycket därför jag bearbetat hjärnan nu ett tag för att lägga mera fördelning mot enkelhet och småbolagsfonder i form av automatiska överföringar från lönekontot och köp av fonder. Visst kommer jag kika in på kontot ibland eftersom jag svingar aktier till och från men stunderna då jag är utan aktier så behöver jag inte logga in varje dag och det är dit jag vill komma. 

Åter till rubriken.

Jag sålde förra månaden 25% av fondportföljen i tron om att OMXS30 skulle sakta men säkert börja rekylera ner mot 2000 strecket vilket nu visar sig vara ett felbeslut från min sida. Men hej jag är inte bitter.. Sånt som händer när man spekulerar och jag tror (hoppas) fortfarande att den där rekylen kommer komma. Det jag missat i avkastning från fonderna har jag tagit igen på aktiesvingar så +-0 i kronor. Jag hade kunnat äga aktier i Volvo som rasat istället från exakt samma datum med -12%. 

Hädanefter kommer jag inte i fortsättningen att spekulera i fonders avkastning eller börsens upp eller nedgång utan jag har gjort upp några regler som jag ska följa till pricka och ett är att inte sälja i tron om att få köpa tillbaka billigare inom några veckor. Om jag säljer så ska börsen eller marknaden visa tydliga tecken på att något är knas som tex en ny pandemi, krig eller något riktigt stort och oväntat. 

Alla portföljer ytd 8,25%
Min portfölj ytd 13,33% 


/Kör hårt men spara hårdare


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar