torsdag 1 april 2021

Äntligen helg..

Äntligen torsdag och en härlig och välbehövlig långhelg framför mig/oss. Kommer verkligen vara ledig och bara vara med familjen, åka slalom, grilla och umgås. Har arbetat långa dagar förra veckan och även nu måndag - onsdag så idag passar jag på att skriva ett inlägg och sen tar jag helg. 

Har öppnat ett konto där jag köpt in några aktier i varje bolag bara för att ha lite koll på det intressanta bolagen jag kan tänka mig att investera i vad gäller utdelningsaktier. Har för närvarande 14st. Kan eventuellt komma ett inlägg om innehaven senare. 

Fick 2 mail om inlägget där jag skrev om att vissa aktier rasar mer än själva utdelningen och så är det ibland och ibland studsar aktien precis ner till samma summa som utdelningen och klättrar fort upp igen. 

HÄR om Handelsbanken

Volvo aktien kunde du sälja på kring 223kr onsdagen 31/3 dvs dagen innan x-dagen men 1/4 föll aktien ner till 205,50kr vilket innebär 17,5 kr och utdelningen är 15kr för att åter under dagen klättra till 213kr så beroende på hur man räknar så +5kr inkl utdelning. Inget egentligen att bry sig om och inget jag rekar att hålla på med om man är lång i aktien. Inkluderar du courtage och risk på det så blir det oftast +-0 så bättre att inget göra. Samma hände med Skanska aktien som föll från 230,80kr --> 218,50kr mer än själva utdelningen på 9,50kr för att sakteligen klättra uppåt igen. Lundin Energy föll från 284kr --> 274kr och samma här mer än själva utdelningen på 3,89kr. Är man lång bolagen så kan man se det som bra köplägen att fylla på. 

Nog om det!

Fonderna går bra och funderar verkligen vart vi är på väg. Ska jag sälja mera än de 25% jag redan sålt eller bara låta allt vara och se om jag kan köpa tillbaka lite senare lite billigare.. Behåller mina fondval som det är. 

Alla portföljer ytd 5,91%
Min fondportfölj ytd 10,01% 

Längdskidsäsongen börjar lida mot sitt slut om inte nattkylan kommer tillbaka inom kort. Var och åkte men stavarna sjunk ner som ett varmt svärd i smör. Vi har snart även skid SM på g vilket jag oroar mig för om det alls blir något. 

Förra inlägget blev populärt och jag har fått många fina mail. Tack alla mailvänner. 

Intressant att läsa att Miljonär innan 30 tar ner risken i portföljen genom att återinvestera utdelningarna i preffar och d-aktier. Stärker min tes.

Nää nu tar jag helg och klappar ihop arbetsdatorn.. 


Trevlig helg


/Kör hårt men spara hårdare


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar