måndag 22 mars 2021

Hur leva drömmen

Det här med att leva drömmen kan upplevas på många sätt. Nu när jag arbetar hemifrån så åker jag skidor på dagarna då vädret och suget är på topp men jag försöker åtminstone åka 2-3 dagar i veckan vilket innebär 3-5 mil. Nu när jag skriver inlägget så har jag precis kommit från duschen och 10 km längdskidåkning i strålande solsken med kvicksilvret på nollan och några plus i solen vilket märktes ute på spåret. Imorgon blir det arbete på annan ort och en nätt road tripp på ca 60 mil i bil så då orkar jag oftast inte aktivera mig på kvällen. 

Nu när våren börjar lite smått visa sig så blir jag även sugen på skaffa mig antingen en muskelbil eller en mc. Om det blir en bil så lutar det åt en Ford Mustang från 2012 och då med en V8. Det ska mullra! Nackdelen med bil är att jag har ingenstans att förvara den på vintern. Har ett garage men där vallar jag skidor och tinar upp de två andra bilarna på vintern. Men en mc ryms. 

Kollar även på motorcyklar och då lutar det åt lite olika modeller men en av många är en Ducati Monster 796 eller 821. Samma här med ljudet. Finns inget bättre ljud än twin ljudet! Nackdelen med öppna bågar om jag vill köra med hojen till arbetsplatserna runt omkring är vinden och det blir jobbigt köra längre sträckor och en touring maskin kommer jag aldrig köpa så då är det bara köra öppet och se glad ut. Har kört en del enduron och off road hojar så även de faller bort. Men däremot en Scooter skulle kunna vara ett alternativ och då typ en Yamaha X-MAX 300 eller liknande för att cruisa runt på hemmaplan. 

Som familj så gillar vi resa en hel del vilket vi saknar nu men vi har faktiskt börja lite smått att kika på resor fram mot hösten och vintern men även sportlovet 2022 om nu allt med vaccinationerna går som planerat. Det viktiga innan man bokar något är att läsa på ordentligt vad som gäller vid avbokning. Förra sommaren (2020) skulle vi vara 2 veckor i Kroatien som vi fick avboka men det gick galant och vi fick alla pengar tillbaka även fast vi bokade flyget och boendet för sig. Man får oftast bäst pris så och man kan bo där man vill. Skulle vi boka en likadan resa till Gran Canaria där vi var julen 2019 så bokar vi samma boende eftersom vi trivdes bra där och nära till allt. Har några bekanta som bokade charterresor som inte ännu fått pengarna tillbaka och kanske inte alls får. 

BTW såg ni Robinson igår. Stränderna där är våra favorit ställen ute i skärgården på sommaren men nu när vi sålde båten i somras så blir det svårt ta sig ut. Lag Nord är på Halsön och lag syd på Seskar Furö. Tävlingarna går på Kallskär och klippen ni ser på Anders i vinjetten är Ormskär. På Ormskär kan man stå på stranden med vattnet precis vid tårna och hoppa och dyka direkt. 1-2 m från strandkant är det typ 8 m djupt. Helt sjukt! 

Att jag väljer att kalla mig för Leva drömmen är att man ska alltid försöka leva i nuet och leva det liv man vill leva och inte vara eller stanna kvar tex i ett dåligt förhållande bara för barnens skull eller ha ett arbete där man inte trivs bara för att man inte ids byta arbete. Man ska alltid försöka vakna med ett leende och tycka att livet leker. Självklart så har även jag dåliga dagar och veckor speciellt på vintern då det är som mörkast men då ska man försöka vara glad för det lilla och försöka träna och motionera mycket för att må bättre. Äta vitaminer och bra husmanskost är A och O. Hålla nere med alkoholen om man känner sig lite deprimerad. Sunt förnuft kommer man långt med. 

Läser ofta på #finanstwitter att många vill uppnå FIRE bara för att man är less på sitt arbete vilket låter konstigt i mina öron.. Visst kan det vara ett alternativ eller en morot men varför för det första gå till sitt arbete om man känner pina och pest varje dag. Byt då arbete istället och försök hitta ett arbete där du trivs för det ska ju inte vara ett långt h&lvete för att nå FIRE. I värsta fall kan du få byta några gånger men tiden fram till FIRE upplevs då garanterat gå fortare och du slipper må dåligt varje morgon. Sen kan det vara ett spel för gallerian för många på sociala medier som överdriver sin situation för att få kompisar och medlidande. 

Det viktigaste i livet är att DU gör någonting åt ditt liv och inte fastnar i samma fotspår år efter år. Försök leva din dröm! och se framtiden framför dig för hur vet du att du har hälsan och ett bra mående den dagen du har kommit upp i kapital för att äntligen kunna logga ut? För vem vill logga ut och må skit psykiskt bara för att du stannade kvar på det där skit jobbet eller med den där sambon! Förändra ditt liv om det inte känns rätt! 

Som tur så börjar solen komma fram mer och mer nu så ut med er i solen så mycket ni kan och tanka D vitaminer och glöm inte bort att motionera och äta sunt! 

Lev din dröm. 


/Kör hårt


2 kommentarer:

  1. Intressant med en norrbottning. Trodde inte detta mindset fanns norr om Dalälven.. 😄

    SvaraRadera
  2. Sunt förnuft glöms ofta bort, och ordet lagom är underskattat!
    Fint inlägg!

    Mvh,
    Louise

    SvaraRadera