onsdag 10 februari 2021

Planering för framtid

Hur ska man planera sin framtid? 

En svår fråga att besvara bara sådär eftersom alla har olika förutsättningar och mål med sitt liv och framtiden. 

Många bloggare och Twittrare vill någon gång komma i mål och kalla sig för förtidspensionär, livstidscoach eller bara för att få uttrycka sig med det populära ordet FIRE innan man når den riktiga pensions ålder 67 eller vad den nu är... 

Jag själv är en av dom som kommer att logga ut i förtid och går planeringen som planerat så blir det senast år 2026 för mig och för oss båda senast år 2030. Barnen är vid det laget på något universitet någonstans i Sverige och vi kommer mest troligt följa med för att vara närmare. Vintertid kommer vi vara i södra delarna av Europa med vår husbil som jag skrivit om förut och kommer även att skriva mera om projekt husbil senare. 

Men hur ska man planera för att nå FIRE? 

Mycket beror på hur hög lön du har, var du bor, vad för arbete och om du har en partner samt om det finns barn med i bilden och deras ålder. 

Balansen mellan Inkomster och Utgifter = Spar till FIRE  

Det vill säga:

  • högre inkomster = mera kan man spara
  • lägre utgifter = mera kan man spara


Inget rocket science precis!

Det finns även 2 säkerhetslinor där du kommer att få mera pengar och det är 55 och 67 år. Vid 55 kan du börja ta ut tjänstepensionen och vid 67 ålderspensionen. I mina prognoser tar jag aldrig med varken tjänstepension eller ålderspension vilket kanske är dumt eftersom dessa två inkomster kommer addera en hel del pengar som vi aldrig egentligen kommer behöva som det ser ut. Får väl slänga in dom pengarna i barnens portföljer 😍👍 

Jag som är 40+ har märkt att vi äldre har inte sparat lika mycket eller lika länge som jag märker att de yngre redan gör om man som jag följer #finanstwitter. Ser att redan vid 20 års åldern så finns intresset bland många och det tycker jag är bra. Tror att den stora skillnaden mot oss 40+ är de lätt tillgängliga nätbankerna med sina appar som gör det lättare för oss att spara och investera i både aktier och fonder. Det fanns faktiskt datorer när jag var 20 men det var inte så vanligt att man satt och köpte aktier eller fonder. Inte bland min bekantskapskrets i alla fall. 

Det viktiga är att man börjar i tidig ålder så har man en bra grund senare i livet. Det behövs så lite för att det ska bli en enorm skillnad ekonomiskt när pensionen börjar närma sig. Har man ett arbete vid 20 års åldern så har alla råd att spara minst ett par hundra i månaden tycker jag. 

Om jag tänker 20-30 år bakåt i tiden så har jag nog alltid varit ekonomisk men inte snål. Jag har så länge jag kommer ihåg alltid fått barnbidraget insatt på mitt konto och fått göra det jag vill med pengarna. Jag har haft mopeder, crossar, a-traktor men nästan aldrig varit utan pengar till soppa till maskinerna. På sommarloven har jag arbetat via kommunens 3 veckors arbete och tvättat bilar på en bilfirma som gav fina pengar. Slopade lumpen för att arbeta istället och flyttade i en lägenhet vid tidig ålder. Har aldrig känt mig fattig eller haft slut pengar innan nästa lön eller varit sen med hyra eller räkningar fast man ränt på krogen hela sommaren onsdag, fredag, lördag osv. Kommer ihåg att den bästa festardagen var faktiskt onsdagar.. 

Vad jag vill ha sagt med detta är att man ska leva livet när man är ung men inte slösa i onödan bara för att man har pengar kvar efter alla räkningar. Jag anser även att Sverige borde införa mera ekonomi redan från mellanstadiet för att få barn att veta vad pengar innebär speciellt nu när vi går mer och mer mot det kontantlösa samhället där vi bara blippar våra plastkort utan att kanske tänka på vad det kostar eller hur mycket pengar som finns på kontot. Som det är idag så har våra barn alldeles för lite ekonomi på skolan och det räcker inte. Jag kan tänka mig att skolorna redan från högstadiet skulle kunna visa typ Lyxfällan då och då för att få barnen att inse vad som kan komma att ske om man inte sköter det ekonomiska. Både jag och sambon är fortsatt ekonomiska men knappast snåla och vi pratar med våra barn så ofta vi kan om pengars värde och hur man ska tänka vad gäller värdefulla inköp och det man kan klara sig utan. Tänk bara på vissa föräldrar som köper ett 20 tal julklappar och presenter för flera tusen kronor till sina småbarn och den bästa julklappen eller presenten kanske är den som kostar 20 kronor. Va tokigt! 

Okej tillbaka till tråden.

Sammanfattningen skulle kunna lyda som:  

  • Kapa alla onödiga köp och sänk utgifterna för det är där du har störst påverkan på dig själv.
    • Mobilabonnemang  (Har du både privat och via arbetet?) 
    • Mobiltelefon  (Behöver du verkligen en iPhone 12 Pro?) 
    • Bostad  (Kan du/ni bo billigare?)
    • Bil  (klarar ni er med en billigare eller t.o.m med en bil?)
    • Utelunch  (gör matlådor) 
    • Hur ofta använder du gymkortet.. ja den du har som du inte använder och fortsätter betala på autogiro varje månad? 
    • Behöver du/ni verkligen en ny TV, dator, iPad, hifi system varje år? 
    • Behöver du verkligen skotern eller vattenskotern som du använder max 2 veckor på sin höjd varje säsong?


Ja listan kan bli hur lång som helst men jag säger inte att allt detta är fel men man ska tänka till en extra gång om detta är verkligen något som du behöver eller om du klarar dig utan! En snabb huvudräkning så kan punktlistan lätt bli nästan en halv miljon kronor per år exkl bostaden. 

Annars då?

Börsen är ju som den är och vi har haft en fin uppgång nu i år. I skrivande stund har OMXSGI stigit med 5,66% och jag har redan detta år tjänat in så jag skulle kunna vara ledig resten av året. Helt sjukt men jag tackar och tar emot alla % och kronor som jag får. 

Ett steg i min planering är som jag nämnde i ett tidigare inlägg så har jag stuvat om rejält bland fonderna och är nu nere i sju stycken som jag är riktigt nöjda med. Jag tog även beslutet att ändringar i portföljen gör jag bara en gång per kvartal. Sista veckan i mars, juni, september och december. 

Ett annat steg är att jag fortsätter spara privat ca 15k från lönen varje månad samt att jag tar ut en lågbeskattad utdelning varje år från företaget (ca 250k). Jag för även över så mycket jag kan varje månad in på företagets kapitalförsäkring för att spara i fonder. 

Kom ihåg alla ni som har en företagsägd kapitalförsäkring och handlar med aktier så behöver ni en LEI kod. 




/Kör hårt och spara hårdare







Se inte detta som råd eller rekommendationer. Gör alltid din egna analys innan köp eller sälj av värdepapper. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar