fredag 26 februari 2021

Mail fråga

Jag får ofta mailfrågor om indexfonder och aktiva fonder men jag ger varken råd eller rekommendationer om vilka fonder som man ska äga. Alla får göra sina egna val och analyser själva men jag visar gärna upp mina val av fonder men inget mer än så. Det jag brukar nämna är att "indexfonder är det bästa för det flesta" och man klarar sig långt på dem. 

Ja jag vet att jag gjort ett flertal liknande inlägg om just detta men jag får ofta frågor och jag gör det för mina följare och försöker beta av det flesta frågetecken även på bloggen så andra också kan ta del frågorna och tankegångarna. 

Många mail handlar ofta om hur mycket man behöver i kapital för att få ut en viss summa pengar varje år vilket inte är en lätt fråga att svara på så där direkt eftersom alla har olika mängd investerade pengar, val av fonder men även fondernas avkastning. 

Det primära med fonder för att "få ut en summa pengar" är att man ska helst ha en positiv avkastning när du väl säljer för att slippa sälja fonder med negativa siffror eller vid längre tids nedgångar. Som fondägare måste man sälja fondandelar och då är det vanligast att man säljer vinsten, avkastningen som fonden ger varje månad, kvartal eller år. 

En viktig aspekt i det hela är att man påminner sig själv att börsen går både upp och ner men långsiktigt går börsen mera upp än ner och det finns inga garantier på att man får en positiv avkastning varje år så därför är det viktigt att man har pengar vid sidan om börsen som man kan leva av för att slippa sälja fonder vid nedgångar. 

Att leva på/av fonder eller aktier är nästan samma sak egentligen. Precis som en aktie går upp i kurs/pris så gör även fonden det men kallas för NAV-kurs. 

Ett exempel från Avanza.

Köpesumma / Fondkursen = Dina andelar

Du köper en fond för 100 000 med NAV-kurs på 195 kr. Det ger dig 512,8 fondandelar i fonden.

100 000 / 195 = 512,8 andelar. 

Det du gör sedan för att få ut en "summa pengar" är att du säljer fondandelar och då helst med högre NAV-kurs än du köpte för. NAV-kursen stiger som med aktier och då blir även totala värdet högre på "köpesumman". 

Om NAV-kursen stiger till 215 kr och med dina 512,8 andelar så har fondens värde stigit till 110 252 kr. Det du gör för att få ut vinsten 10 252 kr är att sälja fondandelar. 

Jag hoppas att jag inte rört till det för mycket nu..

Så hur har en svensk indexfond som SPP Aktiefond Sverige avkastat sedan start 1998. Har man fått en positiv avkastning sedan start?  Jag väljer fonden eftersom den funnits med länge och har en låg total avgift på endast 0,21%.

Fondens totala avkastning sedan start inkl alla avgifter är 527,33% vilket ger en CAGR på 8,63%. Det vill säga att fonden har avkastat i snitt 8,63% varje år. 

Juni 2002 till dec 2003 var enda perioden fonden haft en negativ avkastning men sedan dess har fonden redovisat en positiv avkastning. 

Om vi räknar bort dippen (juni 2002 - dec 2003) så har fonden en CAGR på 11,34% sedan dec 2003. 

Fondens totala avkastning sedan januari 2009 inkl alla avgifter är 417,74% vilket ger en CAGR på 14,49%. Inte illa pinkat! 

Som ni ser på bilden så finns det nog ingen fond eller aktie som går spikrakt uppåt utan några mindre dippar här och där. Så kort sammanfattat innebär det att om du ägt fonden sedan dec 2003 så har du fått en positiv avkastning totalt sett varje år vilket innebär att man behöver inte ha aktier för att kunna leva på/av sin avkastning utan det går lika bra med selleri!. 

Skrev inlägget idag mellan två Teams möten så jag hoppas ni förstår vart jag vill komma med inlägget och att jag inte rörde till det för mycket för er nu.

Edit

Har redigerat inlägget genom att ta bort en bild och text eftersom det var egentligen orelevant med inlägget och kan förvilla läsaren.


Trevlig helg


/Kör hårt och spara hårdare


2 kommentarer:

  1. Hej!

    Här blir jag då tvungen att komma in med pekpinnen!

    Det är väldigt lätt idag att ta fram aktier och fonder och jämföra dessa i många gånger suveräna jämförelseverktyg. Men och det är faktiskt lätt att glömma en del väsentliga saker, vi skall här titta på en.

    Din jämförelse mellan SPP Aktiefond Sverige vs Investor kan vid en första anblick te sig ganska jämn, eller som du säger ”indexfonden under stora delar av perioden haft en bättre avkastning än aktien”.

    Njaa där håller jag inte riktigt med. Du brukar säga att totalavkastningen är det som gäller. Då tittar vi på den.

    Vi investerade 100k och köpte våra instrument den sista börsdagen 2008. Då är vi alltså laddade från den första dagen 2009 tills igår då jämförelsen tar slut.

    Under denna tid har SPP stigit 419,63%. Diffar lite mot ditt värde beroende på när vi började och när vi slutade.
    Investor har i sin tur enligt samma antagna procedur stigit 448,40%. Tittar vi då på grafen så ser vi att det är först på slutet Investor gått förbi. Både ögonen & hjärnan har blivit totalt grundlurade.

    Vi kommer nu till det väsentliga, vi skall stoppa in – Utdelningarna…

    Med återinvesterade utdelningar från 2009 fram tills igår så har Investor helt plötsligt avkastat 692,18%. En remarkabel skillnad. Alltså har du fått in på gårdagens konto 792 180kr. Att jämföra med SPP:s 548 400kr.

    En i mina ögon väldigt stor differens, närmare bestämt 243 780kr till Investors fördel. Stoppar vi in de olika slutgiltiga procentsatserna i vår Cagr räknare blir det för SPP 14,52% och Investor 18,57% under jämförelseperioden.

    Tyvärr blev detta fredagens pekpinne. Hoppas du inte tog illa upp men rätt skall vara rätt.😊.

    Ha en Trevlig Helg!
    Hälsar Christer

    SvaraRadera
  2. Självklart har du rätt Christer. Räknar vi på totalavkastning dvs inkl utdelningar så har Investor bättre avkastning än fonden men bilden var egentligen ingen direkt jämförelse utan mera som en bild på skillnaden och därför har jag inte med % i den bilden. Jag lyckades tydligen röra till det..
    Som du nämner så håller jag hårt i ordet totalavkastning och anser att det är det viktigaste med all typ av investering och Avanza kommer inom kort att införa inkl utdelning i graferna och då blir det mera korrekt att jämföra direkt mellan aktier och fonder.
    Inlägget var inte menat som en jämförelse mot Investor utan en fråga jag fick på mail om indexfonder och om man kan leva av/på avkastningen från indexfonder. Inlägget var en kort variant av mailet.
    Tack för pekpinnen och ska bättra mig.

    Leva drömmen

    SvaraRadera